ТЕМА.                       ЗМОЧУВАННЯ. КАПІЛЯРНІ ЯВИЩА.

МЕТА.                       Засвоїти поняття змочування і капілярності, з’ясувати їх закономірності;

показати практичне значення цих явищ;

Розвивати: мислення, вміння спостерігати і самостійно робити висновки та проводити експеримент за планом;

Виховувати: вміння вести діалог і слухати інших.

ТИП УРОКУ:            Вивчення нових знань.

Обладнання. Мультимедійні засоби навчання, ППЗ «Фізика 10», обладнання і матеріали (серветки, папір, тканини по 3 різних кожного) для дослідів у групах, листи-оцінювання, які заповнюються секретарями груп.

ХІД УРОКУ.

І. Повідомлення теми, мети уроку. (слайд 1)

Поставте питання до теми уроку. (Учні ставлять запитання до теми, вчитель записує їх на дошці. Запитання типу: що таке змочування? Де спостерігається? Які явища називають капілярними? Корисне чи шкідливе змочування? І т. д. На основі цих запитань озвучується завдання уроку і очікувані результати, і до цих запитань повертаємось в кінці уроку, при підведенні підсумків уроку.)

ІІ. Актуалізація опорних знань.

·         Перевірка знань учнів методом тестування з допомогою ПК

·         Перевірка правильності виконання домашньої задачі

·         Фронтальне повторення знань з теми «Поверхневий натяг»

1.      Чому комахи-водомірки можуть легко ковзати по поверхні води?

2.      Чому виникає сила поверхневого натягу?

3.      Як змінюється площа поверхні рідини завдяки дії сили поверхневого натягу?

4.      Яка з геометричних фігур однакового об’єму має найменшу площу?

5.      Чому краплі жиру на гарячому супі мають форму круга?

6.      Чому вони при зближенні зливаються в одну велику краплю?

7.      Який напрям сили поверхневого натягу?

8.      Який фізичний зміст коефіцієнта поверхневого натягу?

9.      Чому волейбольна сітка після дощу сильно натягується?

10.  Чому крапельки дощу повисають на дротах і падають коли пригріє сонце?

11.  Десять крапельок ртуті об’єднали в одну. Як зміниться їх температура?

ІІІ. Мотивація.

            Кожен день ми користуємось махровим рушником. Чи не задумувались ви чому рушник саме махровий а не шовковий?

            Мабуть кожен з вас стикався з проблемою жирних плям. Чи легко їх позбутися?

ІV. Вивчення нового матеріалу. (пояснення вчителя з елементами бесіди)

1.      Змочування. (слайди 2-3)

Перегляд досліду

Одні і ті ж речовини, але ведуть себе по-різному в залежності від поверхні, на якій вони знаходяться. Змочуючи рідина – розтікається по твердому тілу. Незмочуваність – рідина збирається в краплі, внаслідок міжмолекулярного притягання.

            Як пояснити на основі МКТ?

            Спостерігаємо дослід 2 і дослід 3. (слайд 4)

Чим відрізняються результати досліду?    Який висновок? (слайд 5)

Змочується –    Зчеплення між молекулами рідини і твердого тіла сильніше за притягання між частинками рідини

Незмочуваність -  Взаємне притягання молекул рідини більше, ніж притягання молекул рідини до твердого тіла

              2. Капілярні явища. (Слайд 6-8)

            Змочування чи незмочування рідиною стінок посудини впливає на форму її вільної поверхні. Якщо велика кількість рідини налита в широку посудину, то форма поверхні горизонтальна внаслідок дії сили тяжіння. Але біля країв посудини зазнає викривлень. Змочуюча – піднімається, а незмочуюча – опускається. Викривлену поверхню називають – меніском. Добре помітно меніск у капілярних трубках.

            Вода в капілярах піднімається завдяки надмірному тиску, який виникає внаслідок поверхневого натягу.

            Тиск під увігнутою поверхнею менший, а під опуклою – більший за тиск на рівні плоскої поверхні.

Формула за якою визначається величина додаткового тиску виведена Лапласом:

       
   

 

 

 

 

 

 

3. Фронтальний експеримент (слайд 9)

      Налийте в капілярні трубки води.

      Спостерігаємо результат.

      Чому рівень рідини різний?

Спостерігаємо досліди. (слайд 10-11)

Які закономірності ви помітили?

Висоту підняття рідини в капілярах обчислюємо за законом Жюрена

 

 

 

4. Робота в групах. (слайд 12)

      За отриманими завданнями проведіть досліди, виконайте обчислення, зробіть висновки. (додаток 1 - завдання, додаток 2- інструкція до виконання)

            5. Виступи доповідачів.

            6. Застосування капілярних явищ. (повідомлення учнів) (слайди 13-18)

V. Закріплення.

      Якісні задачі (Ланцюжок)

1.      Чи легко позбутися жирної плями?

2.      Які способи вам відомі?

3.      Як їх пояснити на основі фізичних знань?  (Свіжі невеликі плями жиру видаляють за допомогою праски і паперу.)

4.      Які ж поради ви дасте всім тим, хто полюбляє працювати з крейдою? (Крейду обгорнути папером, а краще тонкою плівкою (просочити молоком)).

5.      Чому шматочок цукру, покладений на мокрий стіл, незабаром весь просочується водою? (за рахунок великої кількості капілярів)

6.      Чому розтікається чорнило на папері поганої якості? (в такому папері багато капілярів)

VI. Узагальнення систематизація знань.

Повторення вивченого за питаннями, які самі ж учні ставили на початку уроку.

VII. Підсумки уроку.

Що нового дізналися?

Де знайдете застосування отриманим знанням в повсякденному житті?

Д/з.           І рівень:  Вивчити § 20

ІІ рівень: + Впр. 6 (1)

ІІІ рівень: + скласти кросворд або ребус

ІV рівень: + підготувати повідомлення

 

або  написати фантастичний твір “Кудись поділись капіляри і як без них тепер нам бути”