Урок 1

Тема. Вступ. Первинний інструктаж з БЖД.

Основні питання які слід вирішити на уроці:

1. Знайомство з класом

2. Що потрібно мати на урок? 

зошит для ЛР 12 арк (5 ЛР),

зошит для КР 12 арк (4 КР),

робочий зошит 24-48 арк.,

підручник,

збірник задач.

3. Що вивчають у 8 класі?

4. Робота над проектами.

Як потрібно виконувати навчальні проекти з фізики

 Виконуючи навчальний проект, вам слід дотримуватися таких дій:

1. Вибрати тему проекту.

2. Розробити план проекту.

3. Обговорити та узгодити з учасниками проекту і вчителем розроблений план роботи над проектом.

4. Виконати план:

– пошук літератури в бібліотеці та інформації в мережі Інтернет;

– робота з літературними та електронними джерелами;

– аналіз змісту сприйнятої інформації та відбір потрібної для висвітлення виділених у змісті завдань з наступною її систематизацією;

– проведення спостережень фізичних явищ чи процесів;

– проектування експерименту або експериментального дослідження;

– постановка експерименту та проведення запланованих вимірювань фізичних величин, а також виконання необхідних обчислень, у тому числі й похибок;

– формулювання висновків з проведених теоретичних або експериментальних досліджень;

– спостереження природних явищ з метою виявлення в них можливих задачних ситуацій;

– складання умов фізичних задач та їх розв’язування;

– написання фізичних творів або рефератів на задану тему;

– проектування і виготовлення фізичного приладу (вивчення наявних у літературі моделей виготовлення обраного фізичного приладу, підбір необхідних матеріалів та розрахунок їх кошторису; конструювання і виготовлення приладу; написання технічного паспорта, відбір демонстрацій, фізичних дослідів, які можна провести з використанням розробленого приладу).

5. Підготувати звіт про виконану роботу і презентацію отриманих результатів. Зміст проекту має включати такі розділи: вступ, основна частина, заключна частина і висновки, використані літературні джерела. У вступі зазначають: актуальність обраної теми (чим вона зацікавила учня, яке має суспільне значення), мета і завдання роботи над проектом. В основній частині описують зміст роботи і процес її виконання, отримані результати та їх аналіз. Заключна частина і висновки мають відображати результати і їх узгодження з поставленими завданнями. Оформлення звіту про виконання проекту передбачає необхідність обрання форми звіту (скорочений чи розширений).

5. Поділ учнів на групи для створення проектів (4 групи) по темах:

Теми проектів:

a. Екологічні проблеми теплоенергетики та теплокористування. Енергозбережувальні технології. Унікальні фізичні властивості води. Рідкі кристали та їх використання.

б. Полімери. Наноматеріали. Холодильні машини. Кондиціонер, теплові насоси.

в. Електрика в житті людини. Сучасні побутові та промислові електричні прилади.

г. Застосування електролізу і струму в газах у практичній діяльності людини. Вплив електричного струму на людський організм.

6. Первинний інструктаж з БЖД

Запитання до вивченого

1. Що потрібно мати для уроків?

2. Яких правил потрібно дотримуватися в кабінеті фізики?

Домашнє завдання:

1) Скачати підручник Бар'яхтар В.Г. Фізика 8 клас. Сайт: http://fizykashpyrkaigor.jimdo.com

2) Скачати збірник задач Сайт: http://fizykashpyrkaigor.jimdo.com

3) Принести зошити для КР, ЛР.

 

Урок 2

Тема. Рух молекул і тепловий стан тіла. Температура. Термометри. Шкала Цельсія. Теплова рівновага.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Зібрати зошити для ЛР і КР

2. Сформулюйте основні положення МКТ

3. Від чого залежить швидкість руху молекул?

4. Що таке тепловий рух?

5. Що характеризує температура?

6. Які види механічної енергії вам відомі?

7. Яку енергію називають кінетичною?

8. Яку енергію називають потенціальною?

9. Від чого залежить кінетична енергія молекул?

10. Як залежить кінетична енергія молекул від температури?

11. Дайте визначення температурі

12. Два тіла мають різну температуру. Як змінюється їх температура, коли вони перебувають у контакті?

13. Що таке теплова рівновага?

14. Якою є температура двох тіл у стані теплової рівноваги?

15. Чим вимірюють температуру?

16. Які бувають термометри?

17. На чому ґрунтується дія термометрів?

18. Що взято за реперні точки при побудові шкали Цельсія?

19. Якою буквою позначають температуру виражену в оС?

20. Що взято за одиницю температури у системі СІ?

21. Яка формула дозволяє перетворювати температуру виражену у оС в температуру виражену у К?

 Запитання до вивченого

1. Чому не завжди можна оцінити температуру тіла на дотик?

2. У чому полягає стан теплової рівноваги?

3. Наведіть два означення температури.

4. Чому хаотичний рух частинок тіла називають тепловим рухом?

5. Наведіть приклади різних термометрів.

6. Опишіть принцип дії рідинного термометра.

7. Назвіть реперні точки шкали Цельсія.

8. Температуру якого тіла завжди показує термометр?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §1

2) Відповісти на запитання впр. 1(1-5)

 

Урок 3

Тема. Залежність розмірів фізичних тіл від температури.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Як змінюють свої розміри тверді тіла, рідини і гази при нагріванні?

2. Який дослід підтверджує розширення газів при нагріванні?

3. Який дослід підтверджує розширення рідин при нагріванні?

4. Який дослід підтверджує розширення твердих тіл при нагріванні?

5. Чому змінюються розміри тіл при нагріванні?

6. Чи однаково змінюються розміри твердих тіл, рідин і газів при нагріванні?

7. Яка речовина розширюється при охолодженні і коли?

8. Чому виникає вітер?

9. Чому виникають в морі холодні і теплі течії?

10. Як побудована біметалева пластинка і для чого її використовують?

Запитання до вивченого

1.Наведіть приклади на підтвердження того, що тверді тіла, рідини й гази розширюються під час нагрівання.

2. Опишіть досліди, які демонструють теплове розширення газів, рідин, твердих тіл.

3. У чому причина збільшення об'єму тіл під час нагрівання?

4. Від чого (крім температури) залежить зміна розмірів тіл під час їх нагрівання або охолодження?

5. Які особливості теплового розширення води?

6. Наведіть приклади застосування теплового розширення в техніці, побуті.

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §2

2) Відповісти на запитання впр. 2(1-7)

 

Урок 4

Тема. Внутрішня енергія. Два способи змінення внутрішньої енергії тіла.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Яку енергію і чому мають частинки з яких складаються речовини?

2. Що називають внутрішньою енергією?

3. В яких одиницях її виражають?

4. Що є мірою зміни внутрішньої енергії?

5. Чому змінюється внутрішня енергія при зміні температури?

6. Як змінюється внутрішня енергія при збільшенні температури? при зменшенні температури?

7. Чим відрізняється внутрішня енергія від механічної?

8. Як можна змінити внутрішню енергію тіла?

9. Що таке теплопередача?

10. Яку величину називають кількістю теплоти?

11. Якою буквою позначають кількість теплоти і в яких одиницях вимірюють?

12. Коли кількість теплоти вважають додатною? від'ємною?

13. За яких умов відбувається теплопередача?

14. Коли теплопередача припиниться?

15. Як можна змінити внутрішню енергію не надаючи тілу теплоти?

16. Як змінюється внутрішня енергія при виконанні роботи над тілом?

17. Як змінюється внутрішня енергія при виконанні тілом роботи?

Запитання до вивченого

1. Чому частинки речовини мають потенціальну енергію? завжди мають кінетичну енергію?

2. Що називають внутрішньою енергією тіла?

3. Від чого залежить внутрішня енергія тіла?

4. Доки лід плавиться, його температура не змінюється. Чи змінюється при цьому внутрішня енергія льоду?

5. Чи може тіло мати внутрішню енергію, але не мати при цьому механічної енергії?

6. У які способи можна змінити внутрішню енергію тіла?

2. Що називають теплопередачею?

3. Наведіть приклади теплопередачі.

4. Що таке кількість теплоти?

5. Назвіть одиницю кількості теплоти.

6. Наведіть приклади зміни внутрішньої енергії тіла внаслідок виконання роботи.

7. Як змінюється внутрішня енергія тіла, коли воно виконує роботу і коли над ним виконують роботу? Вважайте, що теплообмін із навколишніми тілами відсутній.

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §3;4

2) Відповісти на запитання впр. 3(1-5); впр 4(1-6)

 

Урок 5

Тема. Види теплообміну. Теплопровідність.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Які вам відомо види теплопередачі?

2. Опишіть дослід з нагріванням металевої дротинки до якої з допомогою воску приклеєні металеві кнопки.

3. Що таке теплопровідність?

4. Хто переносить тепло при теплопровідності?

5. Які речовини мають найкращу теплопровідність? які найгіршу?

6. Чому гази проводять тепло найгірше?

7. Як враховують явище теплопровідності у природі, в житті людини?

Запитання до вивченого

1. Що називають теплопровідністю?

2.  Як відбувається передавання енергії в разі теплопровідності?

3. У якому стані речовина гірше проводить тепло — у твердому, рідкому чи газоподібному?

4. Чому тварини не замерзають навіть у досить сильний холод?

5. Які матеріали добре проводять тепло? Де їх застосовують?

6. Назвіть матеріали, які погано проводять тепло. Де їх застосовують?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §5

2) Відповісти на запитання впр. 5(1-6);

 

Урок 6

Тема. Конвекція та випромінювання.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Наведіть приклади конвекції у рідинах і газах.

2. Що називають конвекцією?

3. За рахунок чого виникає конвекція?

4. Чому утворюється вітер?

5. Як виникає нічний і денний бриз?

6. Як передається тепло від вогню до людини, яка знаходиться поруч?

7. Що таке випромінювання?

8. Чим випромінювання відрізняється від інших видів теплопередачі?

9. Котрі тіла , поглинаючи промені, нагріваються краще? Які гірше?

10. Котрі тіла випромінюють теплові промені, краще? Які гірше?

Запитання до вивченого

1. Опишіть дослід на доведення того, що в процесі нагрівання теплі потоки рідини піднімаються, а холодні — опускаються.

2. Що таке конвекція?

3. Чим відрізняється конвекція від теплопровідності?

4. Назвіть причини виникнення природної конвекції.

5. Чи можлива конвекція в речовинах, які перебувають у твердому стані? Обґрунтуйте свою відповідь.

6. Що називають примусовою конвекцією?

7. Наведіть приклади проявів конвекції в природі та в житті людини.

8. Чому енергія від Сонця до Землі не може передаватися завдяки конвекції та теплопровідності?

9. Опишіть дослід на підтвердження того, що енергія від багаття може передаватися не тільки завдяки теплопровідності.

10. Що таке випромінювання?

11. Тіла якого кольору краще поглинають тепло? Опишіть дослід на підтвердження вашої відповіді.

12. Чи існують умови, за яких тіло не ви промінює і не поглинає енергію?

13. Що відбувається з температурою тіла, коли це тіло випромінює енергії більше, ніж поглинає?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §6;7

2) Відповісти на запитання впр. 6(1-6); впр.7(1-7)

 

 Урок 7

Тема. Кількість теплоти. Розрахунок кількості теплоти при нагріванні та охолодженні тіла.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Від чого залежить кількість теплоти, яка необхідна для нагрівання тіла?

2. Як обчислити кількість теплоти, яка необхідна для нагрівання тіла?

3. Що таке питома теплоємність?

4. В яких одиницях її виражають?

5. Питома теплоємність води 4200 Дж/кг С. Що це означає?

Запитання до вивченого

1.  За якою формулою обчислюють кількість теплоти, передану тілу під час нагрівання або виділену ним під час охолодження?

2. Яким є фізичний зміст питомої теплоємності речовини?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §8

2) Розв'язати задачі впр. 8(3;4;6)

 

 Урок 8

Тема. Розв'язування задач на обчислення кількості теплоти, яка затрачається на нагрівання, або виділяється при охолодженні.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Розв'язати задачі з збірника задач Ненашев І.Ю.

№ 5.28; 5.29; 5.30; 5.34; 5.46;

Домашнє завдання:

1) Повторити §8

2) Розв'язати № 5.31; 5,33; 5.47; 5.49

 

Урок 9

Тема. Тепловий баланс. Рівняння теплового балансу.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Запишіть рівняння теплового балансу і поясніть його.

2. Сформулюйте закон збереження і перетворення енергії для ізольованої системи коли внутрішня енергія тіл змінюється тільки внаслідок теплопередачі між тілами цієї системи.

3. Розв'язати задачі: №5.36; 5.39; 5.52;

Запитання до вивченого

1. Яку систему тіл називають теплоізольованою?

2. Сформулюйте закон збереження енергії, на підставі якого складають рівняння теплового балансу.

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §9

2) Розв'язати впр. 9(1-3) 

 

Урок 10

Тема. Розв'язування задач.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Розв'язати задачі з збірника задач Ненашев І.Ю.

№ 5.40; 5.48; 5.51; 5.52; 5.55; 5.59;

Домашнє завдання:

1) Повторити §9

2) Розв'язати № 5.41; 5.53; 5.56;

 

Урок 11

Тема. Інструктаж з БЖД. Лабораторна робота № 1. Вивчення теплового балансу за умов змішування води різної температури.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Інструктаж з БЖД. Інструкція № 5

2. Виконання ЛР за інструкцією

3. Додаткові завдання:

·       Чи має значення, яку воду спершу наллємо в калориметр: гарячу чи холодну?

·       Чому перед вимірюванням температури суміш холодної та гарячої води потрібно перемішати?

·       Чому кількість теплоти, яку віддає гаряча вода, і кількість теплоти, яку дістає холодна вода, на практиці не дорівнюють одна одній?

Домашнє завдання:

1) Повторити §8-9

2) Розв'язати № 5.38; 5.54; 5.57

 

Урок 12

Тема. Інструктаж з БЖД. Лабораторна робота № 2. Визначення питомої теплоємності речовини.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Інструктаж з БЖД. Інструкція № 5

2. Виконання ЛР за інструкцією

3. Додаткові завдання:

·       Чому для визначення питомої теплоємності твердого тіла обрано металеве тіло?

·       Чому при визначенні температури твердого тіла потрібно вимірювати температуру води, в яку воно занурене?

·       Чому під час виконання досліду металеве тіло необхідно перевести з гарячої води в холодну за найкоротший проміжок часу?

Домашнє завдання:

1) Повторити §8-9

2) Розв'язати № 5.46; 5.49; 5.58;

 

 Урок 13

Тема. Розв'язування задач.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Розв'язати задачі з збірника задач Ненашев І.Ю.

№ 5.35; 5.37; 5.47;  5.61; 5.63;

Домашнє завдання:

1) Розв'язати завдання для самоперевірки стор 94 (10-12)

 

Урок 14

Тема. Внутрішня енергія. Види теплообміну. Кількість теплоти. Тепловий баланс.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Повторити основні теоретичні знання з теми "Температура. Внутрішня енергія. Теплопередача"

2. Виконати тренувальні тестові завдання для самоперевірки до розділу 1 "Теплові явища" частина 1.

Тренувальні тестові завдання з комп’ютерною перевіркою розміщені на електронному освітньому ресурсі «Інтерактивне навчання». http://interactive.ranok.com.ua/

Домашнє завдання:

1) Повторити §1-9

2) Розв'язати завдання для самоперевірки стор 94 (1-9;)

 

 Урок 15

Тема. Контрольна робота №1

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Перевірити теоретичні та практичні знання учнів з теми "Температура. Внутрішня енергія. Теплопередача".

Домашнє завдання:

1) Розв'язати завдання для самоперевірки стор 94 (13-15;)

 

Урок 16

Тема. Агрегатні стани речовини. Фізичні властивості твердих тіл, рідин і газів. Наноматеріали.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Які стани речовини вам відомі?

2. Наведіть приклади.

3. Що таке плазма?

4. Чому лід, вода і водяна пара мають різні властивості?

5. Які властивості мають тверді тіла?

6. Чому тверді тіла зберігають форму і об'єм?

7. Які тверді тіла називаються кристалічними?

8. Наведіть приклади кристалічних тіл.

9. Чому графіт і алмаз, які складаються з однакових частинок мають різні властивості?

10. Які речовини називають аморфними?

11. Наведіть приклади аморфних тіл.

12. Чим кристалічні тіла відрізняються від аморфних?

13. Які властивості мають рідини?

14. Чим пояснюються такі властивості рідин?

15. Які властивості мають гази?

16. Чим пояснюються такі властивості газів?

17. Що таке нанооб′єкти і наноматеріали?

18. Які властивості наноматеріалів і які перспективи їх використання?

Запитання до вивченого

1. Чи можна стверджувати, що ртуть — завжди рідина, а повітря — завжди газ?

2. Чи відрізняються одна від одної молекули водяної пари та льоду?

3. У якому стані перебуває речовина в надрах зір?

4.  У чому подібність і в чому відмінність кристалічних й аморфних речовин?

5. Як рухаються і як розташовані молекули в рідинах?

6. Чому гази займають весь наданий об'єм?

7. Наведіть приклади нанооб’єктів.

8. Які властивості наноматеріалів можуть забезпечити їх широке використання?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §10

2) Відповісти на запитання впр. 10(4;5;7)

 

Урок 17

Тема. Плавлення і кристалізація. Температура плавлення.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Який процес називають плавленням?

2. Що таке температура плавлення?

3. Чи змінюється температура речовини що плавиться?

4. Який процес називають кристалізацією?

5. Як називається температура при якій речовина кристалізується?

6. Чи змінюється температура речовини що кристалізується?

7. Якою є температура плавлення і тверднення для однієї речовини?

8. Чому до таблиці "Температура плавлення кристалічних тіл" не заносять аморфних речовин?

9. Намалюйте графік плавлення льоду і тверднення води.

10. Поясніть, що відбувається під час кожного процесу.

11. Що буде відбуватися з льодом, який має температуру -10оС, якщо його помістити у морозильну камеру з температурою 0оС?

12. Що відбувається з водою, яка має температуру 20оС, якщо її помістити у морозильну камеру з температурою 0оС?

13. Порівняйте внутрішню енергію однієї речовини у твердому і рідкому стані.

Запитання до вивченого

1.  Як змінюється температура речовини в процесі плавлення?

2. Порівняйте температури плавлення (кристалізації) різних речовин.

3. Чи танутиме лід у холодильнику, температура в якому становить 0 °С? А чи кристалізуватиметься за такої температури вода?

4. Опишіть процеси, що відбуваються під час плавлення льоду та кристалізації води.

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §11

2) Відповісти на запитання впр. 11(4;5;6)

 

Урок 18

Тема. Питома теплота плавлення. Розрахунок кількості теплоти при плавленні і кристалізації.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Як змінюється внутрішня енергія тіл при плавленні?

2. Як змінюється внутрішня енергія тіл при кристалізації?

3. Що таке питома теплота плавлення?

4. Якою буквою позначають і в яких одиницях вимірюють питому теплоту плавлення.

5. Який фізичний зміст питомої теплоти плавлення?

6. Як обчислити кількість теплоти, яка необхідна для плавлення речовини, або виділяється при її кристалізації?

Запитання до вивченого

1. Від чого залежить кількість теплоти, що виділяється під час кристалізації речовини?

2. Що називають питомою теплотою плавлення речовини?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §12

2) Розв'язати впр. 12(1;2;3)

 

Урок 19

Тема. Розв'язування задач на обчислення кількості теплоти, що необхідна для плавлення речовини або виділяється під час її кристалізації.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Розв'язати задачі з збірника задач Ненашев І.Ю.

№ 6.20; 6.26; 6.43; 6.49;

Домашнє завдання:

1) Повторити §12

2) Розв'язати впр 12 (4;5;6;7)

 

Урок 20

Тема. Випаровування та конденсація.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Який процес називають пароутворенням?

2. Які вам відомо види пароутворення?

3. Що таке випаровування?

4. Поясніть процес випаровування з точки зору МКТ

5. За якої температури випаровуються рідини?

6. Як змінюється внутрішня енергія речовини при випаровуванні?

7. Як змінюється температура речовини при випаровуванні?

8. Від чого залежить швидкість випаровування?

9. Поясніть залежність швидкості випаровування з точки зору МКТ

10. Що таке конденсація?

Запитання до вивченого

1. Що таке пароутворення?

2. Які способи пароутворення ви знаєте?

3. Наведіть приклади залежності швидкості випаровування від різних чинників.

4. Наведіть приклади конденсації в природі.

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §13

2) Відповісти на запитання впр. 13(1-7)

 

Урок 21

Тема. Кипіння. Температура кипіння. Розрахунок кількості теплоти при пароутворенні та конденсації.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Що таке кипіння?

2. Що відбувається в рідині при нагріванні її до температури кипіння?

3. Чи змінюється температура рідини, яка кипить?

4. Від чого залежить температура кипіння?

5. Як обчислити кількість теплоти, яка необхідна для перетворення рідини у пару, або виділяється при конденсації?

6. Що таке питома теплота пароутворення? В яких одиницях її виражають?

Запитання до вивченого

1.  Які явища спостерігаються в рідині перед тим, як вона починає кипіти?

2. Яка сила змушує бульбашку газу підніматися на поверхню рідини?

3. На що витрачається енергія, яку одержує рідина під час кипіння?

4. Що називають питомою теплотою пароутворення?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §14

2) Відповісти на запитання впр. 14(1-4)

3) Розв'язати впр 14(5)

 

Урок 22

Тема. Розв'язування задач на обчислення кількості теплоти, що необхідна для пароутворення або виділяється під час конденсації.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Розв'язати задачі з збірника задач Ненашев І.Ю.

№ 7.12; 7.30; 7.32; 7.48;

Домашнє завдання:

1) Повторити §14

2) Розв'язати № 7.13; 7.31; 7.33; 7.49;

 

Урок 23

Тема. Згоряння палива. ККД нагрівника. Розрахунок кількості теплоти внаслідок згоряння палива.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Які вам відомо види палива?

2. Як обчислити кількість теплоти, яка виділяється при згорянні палива?

3. Що таке питома теплота згоряння палива?

4. Як її позначають і в яких одиницях вимірюють?

5. Що таке ККД нагрівника?

6. Як його обчислити?

Запитання до вивченого

1. Опишіть дослід на підтвердження того, що під час горіння різних видів палива виділяється різна кількість теплоти.

2. Яким є фізичний зміст питомої теплоти згоряння палива?

3. Дайте означення ККД нагрівника.

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §15

2) Розв'язати впр 15(1-3)

 

Урок 24

Тема. Розв'язування задач на обчислення кількості теплоти, що виділяється при згорянні палива.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Розв'язати задачі з збірника задач Ненашев І.Ю.

№ 8.10; 8.13; 8.15; 8.20;

Домашнє завдання:

1) Повторити §15

2) Розв'язати № 8.11; 8.14; 8.16; 8.21;

 

Урок 25

Тема. Теплові двигуни. Принцип дії теплових двигунів.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Опишіть процеси, що відбуваються з кришкою чайника з водою, який поставили на вогонь?

2. Що таке тепловий двигун?

3. З яких частин складається теплова машина?

4. Що таке робоче тіло, нагрівник, холодильник?

5. Що таке ККД теплового двигуна?

6. Як його обчислити?

Запитання до вивченого

1. Назвіть основні частини теплового двигуна.

2. У чому полягає принцип дії теплового двигуна?

3. Назвіть основні види втрат енергії в теплових двигунах.

4. Дайте означення ККД теплового двигуна.

5. Чому ККД теплового двигуна завжди менший від 100 %?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §16

2) Розв'язати впр 16(1-4)

  

 Урок 26

Тема. Види теплових двигунів.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Яка будова і принцип роботи турбіни?

2. Де вони використовуються?

3. Хто побудував перший двигун внутрішнього згоряння?

4. Чому він так називається?

5. Яке паливо використовується в цьому двигуні?

6. З яких частин складається двигун внутрішнього згоряння?

7. З яких тактів складається робота двигуна?

8. Що відбувається в кожному такті?

9. Чим корисні і чим шкідливі теплові двигуни?

10. Як боротися з негативними наслідками використання теплових двигунів?

Запитання до вивченого

1. Які двигуни називають паровими?

2. Назвіть основні частини парової турбіни.

3. Опишіть, як працює парова турбіна.

4. Що в паровій турбіні слугує нагрівником? холодильником? робочим тілом?

5. Звідки походить назва двигуна внутрішнього згоряння?

6. Назвіть основні частини двигуна внутрішнього згоряння та їхнє призначення.

7. Які процеси відбуваються в чотиритактному двигуні внутрішнього згоряння під час кожного з чотирьох тактів?

8. Доведіть, що теплові двигуни завдають шкідливого впливу на довкілля, і запропонуйте способи розв’язання цієї проблеми.

 Домашнє завдання:

1) Опрацювати §17

2) Відповісти на запитання впр 17(1-5)

 

Урок 27

Тема. Розв'язування задач на обчислення ККД теплових двигунів.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Розв'язати задачі з збірника задач Ненашев І.Ю.

№ 9.22; 9.26; 9.28; 9.17;

Домашнє завдання:

1) Повторити §17

2) Розв'язати № 9.18; 9.23; 9.27; 9.29;

 

Урок 28

Тема. Плавлення і кристалізація. Пароутворення і конденсація. Згоряння палива. Теплові двигуни.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Повторити основні питання з даної теми

2. Розв'язати №9.30; ; 8,25; 7.50; 6.50;

Домашнє завдання:

1) Повторити §10-17

1) Виконати завдання № 1-8 стор 96-97 Частина 2. Зміна агрегатного стану речовини. Теплові двигуни.

 

 

Урок 29

Тема. Контрольна робота №2.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Перевірити знання учнів з теми

Домашнє завдання:

1) Виконати завдання № 9-17 стор 96-97 Частина 2. Зміна агрегатного стану речовини. Теплові двигуни.

 

Урок 30

Тема. Представлення результатів навчального проекту з теми: "Екологічні проблеми теплоенергетики та теплокористування. Енергозбережувальні технології. Унікальні фізичні властивості води. Рідкі кристали та їх використання".

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Заслухати навчальні проекти учнів

Домашнє завдання:

1) Підготувати реферати, повідомлення, презентації, плакати, таблиці для представлення проекту

 

Урок 31

Тема. Представлення результатів навчального проекту з теми: "Полімери. Наноматеріали. Холодильні машини. Кондиціонер, теплові насоси".

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Заслухати навчальні проекти учнів

Домашнє завдання:

1) Підготувати реферати, повідомлення, презентації, плакати, таблиці для представлення проекту

 

Урок 32

Тема. Теплоенергетика. Способи збереження енергетичних ресурсів.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Яку роль відіграє теплоенергетика в житті людини?

2. Чому необхідно зберігати енергетичні ресурси?

3. Які вам відомо енергозберігаючі технології?

4. Як впливає теплоенергетика на природу?

Запитання до вивченого

1. Які джерела енергії здавна використовує людство?

2. Які існують типи альтернативних джерел енергії?

3. Яка причина безповоротного зменшення викопних ресурсів?

4. Перелічіть основні напрями подолання енергетичної кризи.

5. Наведіть приклади енергозбережувальних технологій.

6. Як впливають теплові джерела енергії на навколишнє середовище?

7. Що таке Кіотський протокол?

Домашнє завдання:

1) Опрацювти §18

2) Виконати завдання впр 18(1-2)

 

Урок 33

Тема. Первинний інструктаж з БЖД.  Електричні явища. Електризація тіл. Два роди зарядів. Взаємодія заряджених тіл.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Яка будова атома?

2. Яка взаємодія спостерігається між частинками атома?

3. Що спостерігав Фалес Мілетський  натираючи бурштин (янтар) хутром?

4. Як називається по грецьки бурштин ?

5. Що називають електризацією?

6. Які тіла називають наелектризованими?

7. Чим треба натирати ебонітову паличку, щоб її наелектризувати?

8. Чим треба натирати скляну паличку, щоб її наелектризувати?

9. Яку властивість мають наелектризовані тіла?

10. Що таке електричний заряд?

11. Якою буквою позначать і в яких одиницях вимірюють заряд?

12. Скільки і які роди зарядів існують у природі?

13. Які заряди отримують ебонітова і скляна паличка при електризації?

14. Як взаємодіють однойменно заряджені тіла?

15. Який заряд мають електрон і протон?

16. Яка частинка має найменший негативний заряд?

17. Чому ебонітова паличка дістає негативний заряд при натиранні хутром?

18. Що означає термін "заряд дискретний"?

19. Як можна обчислити заряд тіла, якщо відома кількість елементарних зарядів з яких складається заряд тіла?

20. Чому дорівнює елементарний заряд?

Запитання до вивченого

1. Що називають електричним зарядом?

2. Назвіть одиницю електричного заряду.

3. Які роди зарядів існують?

4. Який рід заряду має  ебонітова паличка, потерта об вовну? паличка зі скла, потерта об шовк?

5. Як взаємодіють тіла, що мають однойменні заряди? різнойменні заряди?

6. З яких частинок складається атом?

7. Які частинки входять до складу атомного ядра?

8. Яка частинка має найменший негативний заряд? найменший позитивний заряд?

9. Як ви розумієте твердження, що електричний заряд є дискретним?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §19

2) Відповісти на запитання впр 19(1-4)

 

Урок 34

Тема. Електричне поле.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Чи діє наелектризована паличка на паперову гільзу на відстані?

2. Що таке електричне поле?

3. Як називають силу з якою електричне поле діє на заряджену частинку?

4. Як можна встановити наявність електричного поля?

5. Як залежить дія електричного поля від відстані до зарядженого тіла?

6. Як зображають електричні поля?

7. Що таке силові лінії електричного поля?

8. Що можна визначити за напрямком силових ліній?

9. Від чого залежить густина силових ліній?

10. Зобразіть силові лінії електричного поля для: точкового позитивного заряду, негативного заряду, двох позитивних точкових зарядів, двох негативних зарядів, одного позитивного і одного негативного зарядів, двох різнойменно заряджених пластин?

11. Де починаються і закінчуються силові лінії?

12. Як електричне поле діє на людину?

13. Чому для людини краще носити одяг виготовлений з натуральних тканин?

14. Яким чином можна зменшити дію електричного поля на людину?

Запитання до вивченого

1. Як експериментально довести, що тіла, які мають електричний заряд, взаємодіють навіть на відстані?

2. Як визначити, чи існує в певній точці простору електричне поле?

3. Назвіть основні властивості електричного поля.

4. Дайте означення силових ліній електричного поля.

5. Який напрямок узято за напрямок ліній електричного поля?

6. Який вигляд має картина силових ліній електричного поля позитивно зарядженої сфери? негативно зарядженої сфери?

7. Який вплив на організм людини чинять електричні поля, створювані різними електротехнічними пристроями?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §20

2) Відповісти на запитання впр 20(1-3), розв'язати впр 20(4)

 

Урок 35

Тема. Механізм електризації. Електроскоп. Закон збереження електричного заряду.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Чому при натиранні ебонітова паличка заряджається негативно а шерсть позитивно?

2. Сформулюйте закон збереження електричного заряду

3. Запишіть рівняння, що виражає цей закон

4. Що таке замкнена система?

5. Які речовини називають провідниками?

6. Що таке діелектрики?

7. Як можна зарядити тіло не торкаючись його іншим зарядженим тілом?

8. Як називається такий спосіб електризації?

9. Яким приладом можна визначити наявність заряду у тіла?

10. Яка його будова?

11. Яка відмінність електроскопа і електрометра?

Запитання до вивченого

1. Що і чому відбувається під час щільного контакту двох тіл, виготовлених із різних матеріалів?

2. Чому під час тертя ебонітової палички об вовняну тканину електризуються обидва тіла?

3. У чому полягає відмінність провідників і діелектриків?

4. Що називають заземленням?

5. Як за допомогою негативно зарядженого тіла зарядити інше тіло позитивно?

6. Поясніть, чому будь-яке незаряджене тіло завжди притягується до тіла, яке має електричний заряд.

7. Для чого застосовують електроскоп? Як він сконструйований і яким є принцип його дії?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §21

2) Відповісти на запитання впр 21(1-5)

 

Урок 36

Тема. Закон Кулона.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Що таке точковий заряд?

2. Опишіть дослід Кулона?

3. Від чого залежить сила взаємодії двох точкових зарядів?

4. Сформулюйте закон Кулона

5. За якою формулою визначається сила Кулона?

6. Чому дорівнює коефіцієнт пропорційності у законі Кулона для вакууму?

7. Який напрям має сила Кулона? 

Запитання до вивченого

1. Порівняйте поняття «точковий заряд» і «матеріальна точка».

2. Опишіть прийом, який застосував Ш. Кулон, щоб з'ясувати залежність сили взаємодії двох точкових зарядів від модулів цих зарядів. 

3. Чому, формулюючи закон Кулона, слід обов'язково користуватися поняттям «точковий заряд»?

 Домашнє завдання:

1) Опрацювати §22

2) Відповісти на запитання впр 22(1-3), розв'язати впр 22 (4,5)

 

Урок 37

Тема. Розв'язування задач на застосування закону Кулона.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Розв'язати задачі з збірника задач Ненашев І.Ю.

№ 11.8; 11.10; 11.12; 11.15;

Домашнє завдання:

1) Повторити §22

2) Розв'язати № 11.9; 11.11; 11.13; 11.16;

 

Урок 38

Тема. Електричний струм. Дії електричного струму. Провідники, напівпровідники, діелектрики.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Що таке електричний струм?

2. Які умови існування струму?

3. Що таке провідники, діелектрики, напівпровідники?

4. Які речовини належать до провідників, діелектриків, напівпровідників?

5. Наведіть приклади теплової та світлової дії струму

6. Наведіть приклади хімічної дії струму

7. Наведіть приклади магнітної дії струму

Запитання до вивченого

1. Чому метали добре проводять електричний струм?

2. Наведіть приклади використання провідників і діелектриків.

3. Як дізнатися, чи проходить у провіднику струм?

4. Перелічіть дії електричного струму.

5. Опишіть дослід, який підтверджує, що електричний струм чинить хімічну дію.

6. Чи завжди виявляється хімічна дія струму?

7. Що слід зробити, щоб намагнітити залізний цвях?

8. Наведіть приклади на підтвердження того, що електричний струм діє на організм людини. Як ця дія виявляється? Де її використовують?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §23,24 2) Відповісти на запитання впр 23(1-5), впр 24(2-4)

 

Урок 39

Тема. Джерела електричного струму. Електричне коло та його основні елементи.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Що таке джерело струму?

2. Які процеси відбуваються всередині джерела струму?

3. Що створює джерело струму всередині провідника?

4. Які бувають джерела струму?

5. Як створити найпростіший гальванічний елемент?

6. Хто вперше створив такий елемент?

7. Яку будову мають акумулятори і який принцип їх роботи?

8. Що таке електричне коло?

9. Що називають електричною схемою?

10. Які позначки використовують для позначення елементів кола на схемах?

11. Який напрям струму?

Запитання до вивченого

1. Чому для розділення різнойменних зарядів необхідно виконати роботу?

2. За рахунок якої енергії може здійснюватися розділення різнойменних зарядів у джерелі електричного струму?

3. Які джерела електричного струму ви знаєте? Наведіть приклади їх використання в техніці.

4. Назвіть основні елементи електричного кола.

5. Наведіть приклади споживачів електричної енергії.

6. З якою метою в електричних колах використовують ключ?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §25,26

2) Відповісти на запитання впр 25(1-4), виконати завдання впр 26(2-5)

 

Урок 40

Тема. Сила струму. Амперметр.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Що таке сила струму?

2. Як позначають, обчислюють, в яких одиницях виражають?

3. Який струм безпечний для людини?

4. Яким приладом вимірюють силу струму?

5. Як позначають амперметр на схемах?

6. Як з'єднують амперметр?

Запитання до вивченого

1. На честь кого названо одиницю вимірювання сили струму?

2. Яких основних правил безпеки необхідно дотримуватися під час роботи з електротехнічними пристроями?

3. Дайте означення кулона.

4. Які правила необхідно виконувати, вимірюючи силу струму?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §27

2) Виконати завдання впр 27(2-5)

 

Урок 41

Тема. Електрична напруга. Вольтметр.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Чому заряджені частинки рухаються впорядковано коли в провіднику є струм?

2. Яку роботу виконує струм у провіднику?

3. Що таке напруга?

4. Як позначають напругу, обчислюють, і в яких одиницях?

5. Які вам відомо кратні і частинні одиниці напруги?

6. Яким приладом вимірюють напругу?

7. Як приєднують вольтметр?

Запитання до вивченого

1. Доведіть, що коли в провіднику тече струм, електричне поле виконує роботу.

2. Яких правил необхідно дотримуватися під час вимірювання напруги?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §28

2) Виконати завдання впр 28(3-5)

 

Урок 42

Тема. Розв'язування задач з теми "Сила струму. Напруга"

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Розв'язати задачі з збірника задач Ненашев І.Ю.

№ 14.3; 14.5; 14.6; 14.7; 14.35; 14.38; 14.40;

Домашнє завдання:

1) Повторити §28

2) Розв'язати № 14.36;14.37; 14.39; 14.41;

 

Урок 43

Тема. Електричний опір. Закон Ома для ділянки кола.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Як залежить сила струму від прикладеної напруги?

2. Зобразіть графічно цю залежність. Як її називають?

3. Як залежить сила струму в провіднику від його опору?
4. Зобразіть графічно цю залежність.
5. Що таке опір провідника? Як його позначають і в яких одиницях вимірюють?
6. Що таке резистор?

7. Сформулюйте закон Ома для ділянки кола?

8. Запишіть формулу закону Ома для ділянки кола

Запитання до вивченого

1. Опишіть дослід, який демонструє, що сила струму в провіднику прямо пропорційна напрузі на його кінцях.

2. Опишіть дослід, який демонструє, що сила струму в провіднику залежить від властивостей провідника.

3. Дайте означення опору провідника.

4. Що таке 1 Ом?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §29

2) Розв'язати завдання впр 29(3-5)

 

Урок 44

Тема. Залежність опору провідника від його довжини, площі перерізу та матеріалу. Реостати.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Чому провідники мають опір?

2. Від чого залежить опір провідника?

3. Запишіть формулу яка виражає залежність опору провідника від його розмірів і матеріалу

4. Що таке питомий опір?

5. В яких одиницях виражають питомий опір?

6. Для чого служить реостат?

7. Яка його будова та як позначають на схемах?

Запитання до вивченого

1. Доведіть, що провідник чинить опір електричному струмові.

2. Як довести, що опір провідника прямо пропорційний його довжині?

3. Чи залежить опір провідника від площі його поперечного перерізу? Якщо залежить, то як?

4. Якими властивостями речовини визначається можливість її використання для виготовлення електропроводки?

5. Що таке реостат?

6. Які види реостатів ви знаєте? Чим вони відрізняються один від одного?

7. Опишіть будову та принцип дії повзункового реостата.

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §30

2) Розв'язати завдання впр 30(2-5)

 

Урок 45

Тема. Інструктаж з БЖД. Лабораторна робота № 3. Вимірювання опору провідника за допомогою амперметра й вольтметра.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Інструктаж з БЖД. Інструкція № 6

2. Виконання ЛР за інструкцією

3. Додаткові завдання:

·       Як змінилася б сила струму в колі, якби замість амперметра у нього ввімкнули послідовно вольтметр?

·       Як виміряти напругу на одному зі з'єднувальних проводів? Чому вольтметр практично показуватиме "нуль"?

·       Чому в цій лабораторній роботі потрібно використати реостат з малим опором?

Домашнє завдання:

1) Повторити §27-29

2) Розв'язати  №14.70-14.73

 

Урок 46

Тема. Розв'язування задач на розрахунок опору провідника

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Розв'язати задачі з збірника задач Ненашев І.Ю.

№ 14.55; 14.57; 14.59; 14.61; 14.63;

Домашнє завдання:

1) Повторити §30

2) Розв'язати № 14.56;14.58; 14.60; 14.62;

 

Урок 47

Тема. Розв'язування задач з теми "Електричні явища. Електричний струм".

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Виконати завдання №1-9; 14-16 стор 220 Частина 1. Електричні явища. Електричний струм

Домашнє завдання:

1) Повторити §19-30

2) Розв'язати № 10-13; стор 220 підручника

 

Урок 48

Тема. Контрольна робота №3.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Перевірити знання учнів з теми

Домашнє завдання:

1) Розв'язати № 11.20; 11.21; 11.23; 14.85; 14.86;

 

Урок 49

Тема. Послідовне з’єднання провідників.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Яке з'єднання називають послідовним?

2. Якою є сила струму у різних ділянках такого кола?

3. Чому дорівнює загальна напруга на двох послідовно з'єднаних провідниках?

4. Чому дорівнює загальний опір двох послідовно з'єднаних провідниках?

Запитання до вивченого

1. Яку особливість має коло, що складається з послідовно з’єднаних провідників?

2. Поясніть, чому вимикач завжди з’єднують зі споживачем послідовно.

3. Ділянка кола складається з послідовно з’єднаних провідників. Яким є співвідношення між загальною силою струму в ділянці та силою струму в кожному провіднику? між загальною напругою на ділянці та напругою на кожному провіднику?

4. Як обчислити загальний опір кола, яке складається з послідовно з’єднаних провідників?

5. Як зміниться загальний опір ділянки кола, якщо до неї послідовно приєднати ще один провідник?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §31

2) Розв'язати завдання впр 31(1-4)

 

Урок 50

Тема. Інструктаж з БЖД. Лабораторна робота № 4. Дослідження електричного кола з послідовним з'єднанням провідників.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Інструктаж з БЖД. Інструкція № 6

2. Виконання ЛР за інструкцією

3. Додаткові завдання:

  • Які переваги та недоліки послідовного з'єднання провідників?
  • Чому амперметр вмикають у коло послідовно з іншими електричними приладами?
  • Ялинкову гірлянду вмикають у мережу напругою 220В. Вона складається з однакових ламп, розрахованих на напругу 4В кожна. Якщо перегоряє одна лампа, кількість ламп у гірлянді можна зменшити. Скільки ламп можна виключити з гірлянди, якщо напруга на лампі не повинна перевищувати 5В?

Домашнє завдання:

1) Повторити §31

2) Розв'язати впр 31(5-8)

 

Урок 51

Тема. Паралельне з’єднання провідників.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Яке з'єднання називають паралельним?

2. Що таке вузли і вітки при паралельному з'єднанні?

3. Як обчислити загальну напругу?

4. Як обчислити силу струму до розгалуження?

5. Як обчислити загальний опір при паралельному з'єднанні двох провідників?

Запитання до вивченого

1. Назвіть характерну ознаку кола, яке містить паралельне з’єднання провідників.

2. Порівняйте напругу на всій ділянці кола, яке містить паралельно з’єднанні провідники, і напруги на кожному провіднику.

3. Яким є співвідношення між силою струму в нерозгалуженій частині кола і силою струму в кожній вітці розгалуження?

4. За допомогою якої формули можна обчислити опір ділянки кола, яка складається з кількох однакових паралельно з'єднаних провідників?

5. Чому споживачі електроенергії у вашій оселі з'єднано паралельно?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §32

2) Розв'язати завдання впр 32(1-4)

 

Урок 52

Тема. Інструктаж з БЖД. Лабораторна робота № 5. Дослідження електричного кола з паралельним з'єднанням провідників.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Інструктаж з БЖД. Інструкція № 6

2. Виконання ЛР за інструкцією

3. Додаткові завдання:

  • Які переваги та недоліки паралельного з'єднання провідників?
  • Чому вольтметр вмикають у коло паралельно з іншими електричними приладами на яких вимірюють температуру?
  • Як зміниться загальний опір складеного вами кола, якщо опір одного з резисторів збільшити? Зменшити?

Домашнє завдання:

1) Повторити §32

2) Розв'язати впр 32(5-8)

 

Урок 53

Тема. Розв'язування задач на розрахунок електричних кіл з мішаним з'єднанням провідників.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Розв'язати задачі з збірника задач Ненашев І.Ю.

№ 15.57; 15.80; 15.82; 15.83;

Домашнє завдання:

1) Повторити §31-32

2) Розв'язати № 15.58;15.81; 15.84;

 

Урок 54

Тема. Робота і потужність електричного струму

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Для чого служить лічильник?

2. В яких одиницях визначає роботу струму електричний лічильник?

3. Як визначати вартість спожитої електроенергії?

4. Як обчислити роботу струму?

5. Як обчислити потужність струму?

6. В яких одиницях виражають роботу і потужність струму?

7. Що таке фактична, номінальна, максимально допустима потужність?

Запитання до вивченого

1. Доведіть, що 1 кВт·год = 3,6·106 Дж.

2. Що називають потужністю електричного струму?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §33

2) Розв'язати впр 33(1-5) 

 

Урок 55

Тема. Розв'язування задач на розрахунок роботи і потужності електричного струму.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Розв'язати задачі з збірника задач Ненашев І.Ю.

№ 16.21; 16.23; 16.25; 16.27; 16.37; 16.39

Домашнє завдання:

1) Повторити §33

2) Розв'язати № 16.22; 16.24; 16.26; 16.28; 16.38; 16.40

 

Урок 56

Тема. Закон Джоуля — Ленца. Електронагрівальні прилади. Розв'язування задач.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Чому нагріваються провідники при проходженні струму?

2. Від чого залежить кількість теплоти, що виділяється у провіднику?

3. Сформулюйте закон Джоуля - Ленца

4. Як обчислити кількість теплоти, що виділяється у провіднику?

5. На якій дії струму базується робота всіх електронагрівальних приладів?

6. З яких матеріалів виготовляють нагрівальні елементи?

7. З якої причини в колі може різко збільшитися сила струму?

8. Що використовують для того, щоб запобігти пожежі при короткому замиканні?

Запитання до вивченого

1. Які формули для розрахунку кількості теплоти, що виділяється в провіднику внаслідок проходження струму, ви знаєте? Чи завжди можна ними користуватися?

2. Які перетворення енергії відбуваються всередині електронагрівника в разі його ввімкнення в електричне коло?

3. Чому нагрівальний елемент має бути ізольований від корпусу нагрівального приладу?

4. Що може стати причиною надмірного збільшення сили струму в електричному колі? До чого це може призвести?

5. Що таке коротке замикання?

6. Поясніть принцип дії автоматичного запобіжника.

Домашнє завдання:

 

 

1) Опрацювати §34 §35

2) Розв'язати впр 34(1-5)

 

Урок 57

Тема. Електричний струм у металах.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Яка внутрішня будова металу?

2. Як рухаються вільні електрони в металі при відсутності електричного поля?

3. Що є носіями струму в металах?

4. Опишіть дослід Мандельштама і Папалексі

5. Як опір металів залежить від температури?

6. За яким принципом працюють термометри опору?

7. Що таке надпровідність?

8. Хто відкрив явище надпровідності?

9. При яких температурах настає явище?

Запитання до вивченого

1. Опишіть характер руху вільних електронів у металах за відсутності електричного поля; за наявності електричного поля.

2. Що являє собою електричний струм у металах?

3. Чи залежить опір металів від температури?

4. У чому полягає явище надпровідності

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §36

2) Відповісти на запитання впр 36(1-3)

 

Урок 58

Тема. Природа електричного струму в розчинах і розплавах електролітів. Закон Фарадея для електролізу.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Що таке електролітична дисоціація?

2. Що таке електроліти?

3. Який електроди називають катодом та анодом?

4. Що є носіями струму у електролітах?

5. Які частинки називають катіони, а які аніони?

6. Як залежить опір електроліту від температури?

7. Що таке електроліз?

8. Сформулюйте закон Фарадея для електролізу

9. За якою формулою можна обчислити масу речовини, що виділяється на електроді під час електролізу?

10. Що таке електрохімічний еквівалент?

11. В яких одиницях виражають електрохімічний еквівалент?

Запитання до вивченого

1. У чому полягає явище електролітичної дисоціації? Наведіть приклади.

2. Що являє собою електричний струм в електролітах?

3. Опишіть процес електролізу.

4. Яким є фізичний зміст електрохімічного еквіваленту?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §37

2) Відповісти на запитання впр 37(1-3), розв'язати впр 37(4,5)

 

Урок 59

Тема. Застосування електролізу. Розв'язування задач.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Які метали одержують способом електролізу?

2. Що таке рафінування?

3. Що таке гальваностегія?

4. Що таке гальванопластика?

5. Розв'язати задачі з збірника задач Ненашев І.Ю.

№ 17.9; 17.11; 17.13; 17.16; 17.18; 17.20;

Запитання до вивченого

1. Наведіть приклади застосування електролізу.

2. Опишіть процес отримання алюмінію за допомогою електролізу.

3. Як можна очистити метали від домішок?

4. Для чого поверхню металів покривають тонким шаром іншого металу?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §38

2) Відповісти на запитання впр 38(1-2), розв'язати впр 37(6,8)впр 38(3,4)

 

Урок 60

Тема. Електричний струм у газах.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Чи проводять гази струм за звичайних умов?

2. Чому за звичайних умов газ є ізолятором?

3. Що відбувається в газі при його нагріванні?

4. Що таке іонізація?

5. Що є носіями струму у газах?

6. Що називають газовим розрядом?

7. Яким способом крім нагрівання газ можна іонізувати?

8. Який розряд називають несамостійним?

9. Що таке рекомбінація?

10. Який розряд називають самостійним?

11. Як відбувається іонізація електронним ударом та електронна емісія?

12. За яких умов можлива ударна іонізація?

Запитання до вивченого

1. Чому за звичайних умов газ не проводить електричний струм?

2. Який газ називають йонізованим?

3. Чому після закінчення дії йонізатора несамостійний газовий розряд швидко припиняється?

4. Яким ще шляхом, крім йонізації електронним ударом, поповнюється нестача вільних електронів у випадку самостійного газового розряду?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §39

2) Відповісти на запитання впр 39(1-6)

 

Урок 61

Тема. Види газових розрядів.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. За яких умов виникає іскровий розряд?

2. Наведіть приклади іскрового розряду

3. Як виникає блискавка?

4. Чому і як виникає коронний розряд?

5. Чому і як виникає дуговий розряд?

6. За яких умов виникає тліючий розряд?

Запитання до вивченого

1. Перелічіть основні види самостійних газових розрядів.

2. Назвіть основні правила безпеки, яких слід дотримуватися під час грози.

3. Що являє собою коронний розряд?

4. Які особливості дугового розряду забезпечили його широке застосування?

5. Де застосовують електричну дугу?

6. Де використовують тліючий розряд?

Домашнє завдання:

 

1) Опрацювати §40

 

Урок 62

Тема. Безпека людини під час роботи з електричними приладами й пристроями.

Мета уроку: повторити правила техніки безпеки під час роботи з електричними приладами і пристроями, безпека під час грози; розвивати спостережливість, увагу; виховувати бажання берегти своє здоровя і життя.

                                       

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання (фронтальна)

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Безпека людини під час роботи з електричними приладами і пристроями.

Кожен день ти користуєшся електричними приладами, але потрібно знати, що вони криють у собі небезпеку. Так, дія електричного струму на людину може призводити до електричних травм та пошкоджень, таких як скорочення м'язів, що супроводжується сильним болем, втратою свідомості, порушенням роботи серця чи дихання (або обох цих порушень разом). Іноді трапляються нещасні випадки від дії електричного струму, які приводять до смерті людини. Та щоб уникнути багатьох неприємностей, тобі достатньо завжди пам’ятати та дотримуватись правил поводження з електричними приладами:

Електронагрівальні прилади, такі як електрочайник, електросамовар, електропраска, електрокамін та інші, потрібно включати в електромережу справними.

Якщо ти дивишся телевізор, а екран погас або почав миготіти, ні в якому разі не можна по ньому стукати. Він може загорітися або навіть вибухнути. Його треба негайно вимкнути.

Якщо щось потрапило до телевізора, радіоприймача та інших електроприладів, які працюють, треба в першу чергу їх вимкнути. Ні в якому разі не можна лізти туди олівцем чи іншим предметом, коли електроприлад увімкнутий.

Переважна кількість побутових електроприладів є переносними, і при цьому часто виникає пошкодження їх ізоляції. Також буває, що електричний дріт обірвався чи оголився. У таких випадках ні в якому разі не торкайся оголених місць, бо це може призвести до травми.

Не залишайте без нагляду увімкненими в розетку електроприлади.

Забороняється тягнути за електричний шнур руками, тому що він може обірватися і вразити електричним струмом.

Не можна заповнювати водою ввімкнені в електромережу чайники, кавоварки, каструлі.

Не торкайся мокрими руками та не витирай вологою ганчіркою електричні кабелі, штепсельні розетки, вимикачі, інші електроприлади, ввімкнені в електромережу.

Не можна підвішувати речі на кабелі.

Не можна бавитись із штепсельними розетками – це загрожує твоєму життю.

Коли ідеш з дому – всі електроприлади мають бути вимкнені.

Використання електричних приладів не за призначенням або невміле користування ними, може призвести до пожежі!

Але якщо вже так сталося, що електричне обладнання загорілося, то перш за все потрібно:

вимкнути електрорубильник. (А ти знаєш, де знаходиться електрорубильник твого помешкання? Якщо ні, тоді негайно попроси своїх батьків показати тобі його і навчити, як ним користуватися!)

Якщо знеструмити електромережу неможливо, то слід пам’ятати: не можна застосовувати для гасіння воду та пінні вогнегасники, можна лише порошкові;            терміново телефонуй за номером 101 і викликай пожежників на допомогу.

Якщо електроприлад зайнявся, спробуй діяти за такою схемою:

·       обмотай руку сухою ганчіркою, висмикни вилку з розетки;

·       накрий палаючий предмет ковдрою;

·       повідом дорослих про пожежу.

Під час прогулянки ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ:

·       підходити до оголених дротів і чіпати їх руками;

·       розводити багаття, запускати повітряних зміїв під лініями електропередач;

·       гратись поблизу підстанцій.

Якщо не забувати ці прості правила, то можна уникнути багатьох неприємностей.

Пам’ятай, несправності в електромережі й електричних приладах може усунути лише спеціаліст-електрик!

Ви знаєте, що прикладом грандіозного іскрового розряду в природі є блискавка.

У результаті наукових досліджень було встановлено, що під час грози відбувається перерозподіл зарядів у грозовій хмарі, у результаті різні частини хмари заряджаються зарядами протилежних знаків. Напруга між двома хмарами, зверненими одна до одної різнойменно зарядженими частинами, та напруга між хмарою і Землею сягають кількох сотень мільйонів вольтів. Від ударної йонізації та йонізації випромінюванням, яке супроводжує розряд, в електричному полі між хмарами з'являються лавини вільних йонів та електронів, тобто виникає короткочасний самостійний газовий розряд блискавка. Сила струму в каналі блискавки сягає сотень тисяч амперів. Бережемося від удару блискавки

Підраховано, що в атмосфері земної кулі щосекунди проскакує близько 100 блискавок, а кожна двадцята з них ударяє в землю, завдаючи чималої шкоди. Удар блискавки може викликати лісові пожежі, вивести з ладу лінії електропередач і навіть призвести до загибелі людей.

Щоб не стати жертвою удару блискавки, слід пам'ятати, що блискавка частіше вдаряє у відносно високі предмети, тому слід дотримуватися таких правил.

•    Опинившись під час грози у полі, не можна бігти ним,— навпаки, потрібно лягти, щоб не підноситися над місцевістю.

» Під час грози у лісі не можна ховатися під високими деревами, а в полі — під поодиноким деревом, копицею сіна тощо, навіть якщо вони здаються дуже надійними прихистками.

•    Під час грози не можна купатись у відкритих водоймах, а перебуваючи високо в горах, краще ховатися в печері або під глибоким уступом.

•    Під час грози не можна запускати повітряного змія: мокра мотузка стає провідником електрики й блискавка може вдарити в змія. При цьому заряди пройдуть через руку й тіло людини в землю. До речі, саме так під час експерименту загинув друг і колега М. В. Ломоносова російський учений Г. Ріхман.

ІV. Підсумок уроку.

Домашнє завдання: вивчити конспект.

 

 

Урок 63

Тема. З'єднання провідників. Робота і потужність. Струм у різних середовищах.

 Основні питання які слід вирішити на уроці

 

Урок 64

Тема. Контрольна робота №4.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Перевірити знання учнів з теми

Домашнє завдання:

1) Виконати завдання стор 222 Частина 2. Робота і потужність електричного струму. Електричний струм у різних середовищах.

 

 

Урок 65

Тема. Представлення результатів навчального проекту з теми: "Електрика в житті людини. Сучасні побутові та промислові електричні прилади".

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Заслухати навчальні проекти учнів

Домашнє завдання:

1) Підготувати реферати, повідомлення, презентації, плакати, таблиці для представлення проекту

 

 

Урок 66

Тема. Представлення результатів навчального проекту з теми: " Застосування електролізу і струму в газах у практичній діяльності людини. Вплив електричного струму на людський організм".

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Заслухати навчальні проекти учнів

Домашнє завдання:

1) Підготувати реферати, повідомлення, презентації, плакати, таблиці для представлення проекту

 

 

Урок 67

Тема. Електричні явища в нашому житті.

Основні питання які слід вирішити на уроці

 

Урок 68

Резерв

 

Урок 69

Резерв

 

Урок 70

Резерв