Вступ

Урок 1

Тема. Первинний інструктаж з БЖД. Фізика як навчальний предмет у школі. Фізичні прилади, фізичний експеримент і фізичні досліди. Правила безпеки під час роботи з фізичним обладнанням та у фізичному кабінеті.

Основні завдання,  які слід вирішити на уроці

1.      Знайомство з класом

2.      Що потрібно мати на урок?

·         Зошит для ЛР 18-24 арк (12 ЛР),

·        зошит для КР 12 арк (5 КР),

·         робочий зошит 24-48 арк.,

·         підручник.

·     збірник задач

3.      Що роблять учні на уроках фізики?

·         вивчають явища і вчаться їх пояснювати

·         ставлять досліди

·         вивчають поняття, формули, розв’язують задачі,

·         пишуть КР і ЛР, СР

·         створюють проекти та ін.

Як потрібно виконувати навчальні проекти з фізики

Виконуючи навчальний проект, вам слід дотримуватися таких дій:

1. Вибрати тему проекту.

2. Розробити план проекту.

3. Обговорити та узгодити з учасниками проекту і вчителем розроблений план роботи над проектом.

4. Виконати план:

– пошук літератури в бібліотеці та інформації в мережі Інтернет;

– робота з літературними та електронними джерелами;

– аналіз змісту сприйнятої інформації та відбір потрібної для висвітлення виділених у змісті завдань з наступною її систематизацією;

– проведення спостережень фізичних явищ чи процесів;

– проектування експерименту або експериментального дослідження;

– постановка експерименту та проведення запланованих вимірювань фізичних величин, а також виконання необхідних обчислень, у тому числі й похибок;

– формулювання висновків з проведених теоретичних або експериментальних досліджень;

– спостереження природних явищ з метою виявлення в них можливих задачних ситуацій;

– складання умов фізичних задач та їх розв’язування;

– написання фізичних творів або рефератів на задану тему;

– проектування і виготовлення фізичного приладу (вивчення наявних у літературі моделей виготовлення обраного фізичного приладу, підбір необхідних матеріалів та розрахунок їх кошторису; конструювання і виготовлення приладу; написання технічного паспорта, відбір демонстрацій, фізичних дослідів, які можна провести з використанням розробленого приладу).

5. Підготувати звіт про виконану роботу і презентацію отриманих результатів. Зміст проекту має включати такі розділи: вступ, основна частина, заключна частина і висновки, використані літературні джерела. У вступі зазначають: актуальність обраної теми (чим вона зацікавила учня, яке має суспільне значення), мета і завдання роботи над проектом. В основній частині описують зміст роботи і процес її виконання, отримані результати та їх аналіз. Заключна частина і висновки мають відображати результати і їх узгодження з поставленими завданнями. Оформлення звіту про виконання проекту передбачає необхідність обрання форми звіту (скорочений чи розширений). 

4.      Поділ учнів на групи для роботи над  проектами (4 групи)

5.      Теми проектів:

a.   Видатні вчені-фізики. Фізика в побуті, техніці, виробництві. Спостереження фізичних явищ довкілля. Дифузія в побуті.

b.   Визначення середньої швидкості нерівномірного руху. Порівняння швидкостей рухів тварин, техніки тощо. Обертальний рух в природі – основа відліку часу. Коливальні процеси в техніці та живій природі.

c.  Розвиток судно- та повітроплавання. Дослід Торрічеллі. Спостереження за зміною атмосферного тиску. Насоси.

d.   Становлення і розвиток знань про фізичні основи машин і механізмів. Прості механізми у побутових пристроях. Біомеханіка людини. Використання енергії природних джерел.

6.      Первинний інструктаж з БЖД 

7.   Фізика як навчальний предмет у школі.

8.      Фізичний кабінет та його обладнання.

Запитання до вивченого

1. Для чого потрібно вивчати фізику?

2. Що потрібно мати у фізичному кабінеті для проведення уроків?

3. Яких правил потрібно дотримуватися в кабінеті фізики?

Домашнє завдання:

1      Опрацювати вступ у підручнику.

2      Скачати підручник Баряхтар В.Г. 1)      https://fizykashpyrkaigor.jimdo.com 

3      Скачати збірник задач Гельфгат І.М.  1)      https://fizykashpyrkaigor.jimdo.com

 

4      Принести робочі зошити, та зошити для КР, ЛР.


Розділ 1. Фізика як природнича наука. пізнання природи.

Урок 2

Тема. Фізика як фундаментальна наука про природу. Фізичні тіла та фізичні явища. Речовина і поле. 

Демонстрації фізичних явищ: механічних, теплових, електричних, світлових  

Прилади для уроку: жолоб, кулька, штатив, лінійка пластмасова, тканина, султан, джерело струму, провідники, лампочка, вимикач, магніт, ошурки.

Основні завдання, які слід вирішити на уроці

1.      Зібрати зошити для КР іЛР

2.      Основні запитання для вивчення

a.       Яке походження слова "фізика" і що воно означає

b.      Що таке природа

c.       Як зароджувалася фізика

d.      Хто вважається засновником фізики

e.       Що таке матерія та її види

f.       Пояснити терміни: фізичне тіло, речовина, фізичне явище

g.      Які бувають фізичні явища. Навести приклади.

h.      Що вивчає фізика

i.        Зв'язок фізики з іншими науками, технікою 

j.        Хто і для чого повинен знати фізику? 

3. Практичні вправи

1. Виберіть з наведених прикладів окремо тіла, а окремо речовини:

вода, граніт, крапля води, повітря в камері футбольного м’яча, молоко, молоко у пляшці, гранітна плита.

2. Балон для газової плити наповнений пропанбутановою сумішшю. Тілом чи речовиною є ця суміш?

3. З наведених прикладів виберіть фізичні явища: кисень, грім, годинник, бетон, веселка, кипіння води, електрична лампочка. 

4. Які з наведених явищ є фізичними явищами: скисло молоко, розбилася скляна пляшка, у печі згоріли дрова, задзвенів дзвоник, засвітилися на вулиці електричні ліхтарі, згнила цибулина, нагрілася каструля?

Запитання до вивченого

1. Що означає слово «фізика» в перекладі з грецької?

2. Що таке матерія? Які існують види матерії?

3. Наведіть приклади фізичних тіл. Зазначте, які це тіла (рідкі; тверді; газоподібні; мають змішану структуру).

4. Наведіть приклади фізичних явищ — електромагнітних, теплових, світлових, механічних, звукових.

5. Що вивчає фізика?

6. Чому фізика є основною природничою наукою? 

7. Наведіть докази того, що фізика є основою техніки. 

Домашнє завдання:

1      Опрацювати §1

2      Виконати завдання впр 1 (2.5.6).

 

Урок 3

Тема. Основні положення атомно-молекулярного вчення. Початкові відомості про будову атома.

Демонстрації: стискання м'яча, нагрівання металевої кульки і просування через кільце, нагрівання води в колбі, розчинення кристаликів марганцівки у воді, моделі молекул, модель броунівського руху, поширення пахучої речовини в повітрі, змішування розчину мідного купоросу з чистою водою, дослід з двома свинцевими циліндрами.  

Основні завдання,  які слід вирішити на уроці

1.      Усне опитування по запитаннях попереднього уроку

2.      Основні запитання для вивчення:

a.       З чого складаються усі речовини

b.      Яка будова молекул

c.       Які розміри атомів і молекул

d.      З чого складаються атоми

e.       Що таке позитивний і негативний йон

f.       Що існує між молекулами та атомами

g.      Що таке дифузія. Навести приклади.

h.      Яка причина дифузії

i.        Який рух називають тепловим

j.        Як взаємодіють молекули. Навести приклади.

k.      Сформулювати основні положення МКТ  

Запитання до вивченого

1. Скільки видів атомів відомо науці?

2. Чим пояснюється той факт, що існують мільйони різних речовин?

3. Що ви знаєте про розмір атомів і молекул?

4. Як можна довести, що між частинками речовини існують проміжки?

5. Що називають тепловим рухом?

6. Дайте означення дифузії.

7. Наведіть приклади дифузії.

8. Чому тверді тіла та рідини не розпадаються на окремі частинки? 

9. За якої умови взаємодія між молекулами стає помітною?

Домашнє завдання:

1      Опрацювати §2

2      Виконати завдання впр 2 (5.6). 

3      Виконати експериментальні завдання до §2

  

Урок 4 

Тема. Наукові методи вивчення природи. Внесок українських вчених у розвиток фізики.

Основні завдання,  які слід вирішити на уроці

1.      Перевірка виконання домашніх завдань

a.       Усне опитування по запитаннях попереднього уроку

b.      Перевірка виконання експериментальних завдань та завдань впр.2

2.      Основні запитання до уроку:

a.       Що таке фізичне дослідження

b.      Що називають спостереженням

c.       Що таке експеримент

d. Основні етапи фізичного дослідження: спостереження, роздуми, теоретичні дослідження, гіпотеза, експеримент, нове знання.

e.       Для чого створюють фізичні моделі

f.       Дізнаємось про українських фізиків

Запитання до вивченого

1. Що таке спостереження?

2. Наведіть приклади фізичних явищ, знання про які ви здобули в результаті власних спостережень.

3. Чим дослід відрізняється від спостереження?

4. Хто і як експериментально підтвердив гіпотезу Ґ. Ґалілея про те, що повільніше падіння більш легкого тіла пояснюється опором повітря?

5. Назвіть основні методи отримання нових знань у фізичних дослідженнях. Наведіть приклади.

6. Назвіть етапи фізичного дослідження. 

Домашнє завдання:

1      Опрацювати §3

2      Виконати завдання впр 3 (3-5).

3      Виконати експериментальні завдання до §3

 

 

Урок 5.

 Тема. Фізичні величини та їх вимірювання. Міжнародна система одиниць фізичних величин.

Демонстрації: Засоби вимірювання. Міри та вимірювальні прилади

Прилади: штангенциркуль, мензурка, термометр, секундомір електронний, метрова лінійка, амперметр, таблиця СІ, таблиця кратних і частинних одиниць, таблиця похідних одиниць. 

 Основні завдання,  які слід вирішити на уроці

1.      Перевірка виконання домашніх завдань

a.       Усне опитування по запитаннях попереднього уроку

b.      Перевірка виконання експериментальних завдань та завдань впр.3

2.      Основні запитання до уроку:

a.       Що таке фізична величина? наведіть приклади фізичних величин.

b.      Позначення фізичних величин і їх одиниці вимірювання

c.       Що означає виміряти фізичну величину

d.      Міжнародна система одиниць вимірювання (СІ)

e.       Чим кратні одиниці відрізняються від частинних

f.       Префікси для утворення кратних і частинних одиниць

g.      Чим відрізняються прямі і непрямі вимірювання

d.      Найпростіші вимірювальні прилади

e.       Характеристики вимірювальних приладів: позначка шкали, цифрова позначка, поділка, ціна поділки, початкове і кінцеве значення шкали, межі вимірювання.

h.      Визначення ціни поділки та меж вимірювання приладу

Запитання до вивченого

1. Дайте означення фізичної величини.

2. Наведіть приклади фізичних величин. Які властивості тіл або які ознаки фізичних явищ вони характеризують?

3. Якими символами позначають: об’єм; швидкість руху; час руху тіла?

4. Що означає виміряти фізичну величину?

5. Наведіть приклади префіксів, які використовують для утворення частинних одиниць; кратних одиниць.

6. Наведіть приклади вимірювальних приладів.

7. Які характеристики приладу можна визначити за допомогою його шкали?

8. Що таке ціна поділки шкали приладу?

Домашнє завдання:

1      Опрацювати §4

2      Відповісти на запитання уроку.

3      Виконати експериментальні завдання до §4

 

4      Підготуватись до ЛР №1

 

  

Урок 6.

Тема. Інструктаж з БЖД. *Лабораторна робота № 1. Ознайомлення з вимірювальними приладами. Визначення ціни поділки шкали приладу.

Прилади: карточки з малюнками приладів (мензурка, лінійка, термометр), таблиця-визначення ціни поділки мензурки

Основні питання які слід вирішити на уроці 

1.      Провести інструктаж з БЖД

2.      Виконання ЛР за інструкцією

3.      Контрольні запитання:

a.      Накресліть шкалу лінійки з ціною поділки 2 мм 

b.     У якому випадку вимірювання будуть точнішими: якщо ціна поділки більша чи якщо вона менша

c.       Про які фізичні величини йде мова в наступних прикладах:

     візок проїхав 30 см;

в посудині знаходиться 0,25 л води;

урок продовжується 45 хв;

вода кипить при 100 градусів С.

d.      Вночі температура повітря була: - 5 °С, а вдень: + 6 °С. На скільки градусів змінилася температура повітря

e.      Чи можна лінійкою, якою ви користувалися на уроці, виміряти товщину волосини

 

Домашнє завдання:

1      Повторити §4

2      Виконати завдання впр 4 (3-5).

3      Підготуватись до ЛР №2

 

      Урок 7

Тема. Похибки й оцінювання точності вимірювань.

Основні питання які слід вирішити на уроці 

1.      Перевірка виконання домашніх завдань

2.      Основні запитання до уроку:

a.       Як виконати вимірювання довжини тіла

b.      Поняття про точність вимірювань

c.       Від чого вона залежить

d.      Як зменшити похибку вимірювання

e.       Які бувають похибки

f.       Що таке абсолютна похибка

g.      Як її визначати у прямих вимірюваннях

h.      Як правильно записують чому дорівнює абсолютна похибка та результат вимірювання

i.        Що таке відносна похибка та як її обчислюють

Запитання до вивченого

1. Чому неможливо одержати абсолютно точне значення вимірюваної величини?

2. Як підвищити точність вимірювання?

3. Які види похибок результату вимірювання ви знаєте?

4. Як визначити відносну похибку в ході прямих вимірювань?

5. Яка похибка — абсолютна чи відносна — наочніше показує, наскільки точно проведено вимірювання? Обґрунтуйте свою відповідь.

6. Наведіть приклади необхідної і надлишкової точності вимірювань.

Домашнє завдання:

1      Опрацювати §5

2      Виконати завдання впр 5 (3,4).

3     Підготуватись до ЛР №2

 

Урок 8.

Тема. Інструктаж з БЖД. Лабораторна робота № 2. Вимірювання об'єму твердих тіл, рідин i сипких матеріалів.

 

Прилади: лінійка учнівська, тіло правильної форми, тіло неправильної форми, посудини різного об’єму, сипкі матеріали (пісок, горох, гречка тощо), лінійка з міліметровими поділками, мензурка, вимірювальний циліндр, мірна склянка (побутова), вода в склянці.

Основні питання які слід вирішити на уроці 

1.      Провести інструктаж з БЖД

2.      Виконання ЛР за інструкцією 

3.      Контрольні запитання:

a.     як допомогою мензурки визначити об'єм однієї шротинки? Запишіть план ваших дій.

b.    запропонуйте спосіб як визначити об'єм тіла, що не тоне у воді

Домашнє завдання:

1      Повторити §5

2      Виконати експериментальне завдання до §5 

3      Підготуватись до ЛР №3

 

Урок 9

Тема. Інструктаж з БЖД. Лабораторна робота № 3. Вимірювання розмірів малих тіл різними способами.

Основні питання які слід вирішити на уроці 

1.      Провести інструктаж з БЖД

2.      Виконання ЛР згідно інструкції

Домашнє завдання: 

1      Повторити §4,5

 

 

Урок 10

Тема. Розв’язування задач з теми «Фізика як природнича наука. Пізнання природи».

Основні завдання,  які слід вирішити на уроці

1        Перевірка виконання домашніх завдань

a.       Відповісти на запитання уроку.

2        Провести узагальнення вивченого

3        Виконати завдання з збірника задач

Домашнє завдання:

1      Повторити §1-5

2     Опрацювати узагальнювальні таблиці на стор 42-43 підручника

3     Виконати завдання для самоперевірки до розділу 1. (1.3.5.7.9.11.13)

4      Підготуватись до КР 

 

 

Урок 11

Тема. Контрольна робота № 1 Фізика як природнича наука. Пізнання природи.

Домашнє завдання:

 1    Виконати завдання для самоперевірки до розділу 1. (2.4.6.8.10.12.14).

2   Підготуватися до захисту навчальних проектів

 

Урок 12

Тема.  Представлення результатів навчального проекту:

 1.      Видатні вчені-фізики.

2.      Фізика в побуті, техніці, виробництві.

3.      Спостереження фізичних явищ довкілля. 

4.      Дифузія в побуті. 

 Домашнє завдання:

1   Опрацювати «Чому в сучасному світі важко загубитись» стр 46-47 підручника 


РОЗДІЛ 2. механічний рух

Урок 13

 

Тема. Механічний рух. Відносність руху. Тіло відліку. Система відліку. Матеріальна точка. 

Демонстрації: таблиця Механічний рух

Основні питання які слід вирішити на уроці

1.      Основні вимоги до теми

 

 

2.      Основні запитання до уроку:

a.       Визначення механічного руху

b.      Тіло відліку

c.       Навести приклади тіл відліку

d.      Система координат

e.       Система відліку

f.       Матеріальна точка

g.      Коли тіло можна прийняти за матеріальну точку?

h.      Коли можна стверджувати, що тіло рухається, а коли перебуває в спокої?

 

i.        Навести приклади руху і спокою тіл

Запитання до вивченого

1. Дайте означення механічного руху. Наведіть приклади.

2. Що таке тіло відліку?

3. Як задають систему координат?

4. Які об’єкти утворюють систему відліку?

5. У яких випадках тіло, що рухається, можна розглядати як матеріальну точку?

6. Як ви розумієте вираз «механічний рух є відносним»?

Домашнє завдання:

1      Опрацювати §6

2      Виконати завдання впр 6 (2.3.4).

 

3      Виконати експериментальні завдання до §6

 

Урок 14

Тема. Траєкторія. Шлях. Переміщення.

Демонстрації: таблиця Механічний рух

 Основні питання які слід вирішити на уроці

1.      Основні запитання до уроку:

a.       Визначення траєкторії

b.      Які можуть бути траєкторії?

c.       Траєкторія відносно різних тіл відліку

d.      Шлях; позначка; одиниці вимірювання; співвідношення між одиницями шляху

e.       Переміщення і його відмінність від шляху

f.       Позначка переміщення; одиниці виміру; напрям і модуль переміщення

g.      Коли переміщення дорівнює нулю?

h.      Коли модуль переміщення і довжина шляху є рівні?

Запитання до вивченого

1. Дайте означення траєкторії руху.

2. Дайте означення шляху.

3. Назвіть одиницю шляху в СІ.

4. Чому, знаючи тільки шлях, не можна визначити кінцеве положення тіла?

5. Дайте означення переміщення.

6. Як переміщення позначають на кресленнях?

7. У якому випадку модуль переміщення дорівнює подоланому шляху?

8. Чи залежать траєкторія руху тіла, шлях і переміщення від вибору системи відліку? Наведіть приклади.

Домашнє завдання:

1      Опрацювати §7

2      Виконати завдання впр 7 (2.4).

3   Виконати експериментальні завдання до §7

 

Урок 15

Тема. Рівномірний прямолінійний рух. Швидкість руху.

Демонстрації: рух бульбашки повітря у пробірці з водою

 Основні питання які слід вирішити на уроці

1.      Усне опитування по запитаннях попереднього уроку

2.      Основні запитання до уроку:

a.       Демонстрація бульбашки повітря у воді

b.      Визначення рівномірного руху

c.       Приклади рівномірного руху

d.      Визначення швидкості рівномірного руху

e.       Позначення швидкості, одиниця виміру, співвідношення між одиницями

f.       Формула швидкості

g.      Швидкість векторна величина

  h.      Формули шляху і часу руху

 

 

3.      Практичні вправи: збірник задач

 

 

Запитання до вивченого

 

1. Який рух називають рівномірним?

 

2. Який рух називають рівномірним прямолінійним? Наведіть приклади.

 

3. Як знайти швидкість рівномірного руху тіла?

 

4. Назвіть одиниці швидкості руху.

 

5. Спідометри автомобілів проградуйовані в кілометрах за годину. Як швидкість, виміряну спідометром, подати в метрах за секунду?

 

6. Як визначити шлях, подоланий тілом, якщо відомі швидкість і час руху тіла?

 

7. Як визначити час руху тіла, якщо відомі шлях і швидкість його руху?

 

 

 

Домашнє завдання:

1      Опрацювати §8

2      Відповісти на запитання уроку.

3      Розв’язати впр. 8 (1-3)

 

      Урок 16

Тема. Розв’язування задач на рівномірний прямолінійний рух.

 Основні питання які слід вирішити на уроці

1.      Усне опитування по запитаннях попереднього уроку

2.      Практичні вправи: збірник задач

Домашнє завдання:

1      Повторити §8 

2      Розв'язати впр.8 (4-6)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок 16

Графіки рівномірного прямолінійного руху.

 Основні питання які слід вирішити на уроці

1.      Усне опитування по запитаннях попереднього уроку

a)      Рівномірний прямолінійний рух

b)      Швидкість у рівномірному прямолінійному русі

c)      Формули для рівномірного прямолінійного руху

d)     Одиниці виміру і співвідношення між ними

2.      Основні запитання до уроку:

a.       Як будувати графік шляху для двох тіл з різними швидкостями?

b.      Як будувати графік швидкості для двох тіл з різними швидкостями?

c.       Як будувати графік шляху тіла, коли швидкість змінюється?

d.      Як будувати графік швидкості тіла, якщо швидкість змінюється?

e.       Чому дорівнює шлях з графіка швидкості?

Запитання до вивченого

1. Як зобразити рівномірний рух тіла?

2. Що можна визначити за допомогою графіка залежності швидкості руху тіла

від часу?

3.      Практичні вправи: графічні задачі з збірника задач Ненашев №4.1; 4,5; 4.8;

Домашнє завдання:

1)      Опрацювати §18

2)      Відповісти на запитання уроку.

3)    Розв’язати графічні задачі стор 65 № 65; 66

4)   Задача. Зі швидкістю 90 км/год легковий автомобіль їде протягом 1,5 год. Побудуйте графіки залежності швидкості та шляху від часу.

  

Урок 17

Розв’язування графічних задач на рівномірний прямолінійний рух.

 Основні питання які слід вирішити на уроці

1.      Усне опитування по запитаннях попереднього уроку

2.      Перевірка розв’язування домашніх задач стор 65 № 65;66

3.      Практичні вправи: графічні задачі з збірника задач Ненашев № 4.10; 4.11; 4.14

Домашнє завдання:

1)      Повторити §18

2)      Розв’язати графічні задачі з збірника задач Ненашев:

a)      Автомобіль проїхав 120 км зі швидкістю 60 км/год, а потім ще 1 год — зі швидкістю 90 км/год. Побудуйте графіки залежності шляху та швидкості автобуса від часу.

b)      Від автостанції в одному напрямі одночасно виїхали маршрутне таксі й автобус зі швидкістю 90 км/год і 60 км/год відповідно. Побудуйте графіки залежності шляху від часу для таксі й автобуса. Користуючись графіками, знайдіть відстань між таксі й автобусом через 1 год 40 хв після початку руху.

c)      Мандрівник проплив 2 год на моторному човні озером зі швидкістю 15 км/год, потім пройшов 1 год пішки зі швидкістю 5 км/год. Відпочивши 1 год, він протягом 3 год ішов зі швидкістю 5 км/год і вийшов до залізниці, де 1 год чекав на потяг. Далі мандрівник потягом за 2 год доїхав до відправного пункту. Побудуйте графік залежності шляху від часу.

 

Урок 18

Розв’язування задач підвищеної складності на рівномірний прямолінійний рух.

 Основні питання які слід вирішити на уроці

1.      Перевірка розв’язування домашніх задач (зб. Ненашев)

2.      Практичні вправи:

·         задачі підвищеної складності з збірника задач Ненашев №2.32; 2.35; 2.37;

3.      Самостійна робота №1

Домашнє завдання:

1)      Повторити §17-18

2)      Розв’язати задачі:

Задача 1. Скільки часу (в хв) світло іде від Сонця до Землі, якщо відстань між ними 150млн.км, а

швидкість світла у вакуумі 300 000км/с.

Задача 1. Озером назустріч один одному рухаються два катери. На початок спостереження відстань

між катерами становила 1500 м, швидкість руху першого катера дорівнювала 36км/год, другого

54км/год. Через який час зустрінуться катери? Яку відстань подолає перший катер до зустрічі?

 Задача 3. Перший потяг їде зі швидкістю 20 м/с, а на зустріч йому по сусідній колії рухається другий  потяг зі швидкістю 36 км/год. Скільки часу потяги будуть проїжджати один повз одного, якщо  перший потяг має довжину 900 м, а другий 600 м? 

 

Урок 19

Нерівномірний прямолінійний рух. Середня швидкість нерівномірного руху.

 Основні питання які слід вирішити на уроці

1.      Усне опитування по запитаннях попереднього уроку

2.      Перевірка розв’язування домашніх задач Ненашев

3.      Основні запитання до уроку:

a.       Визначення нерівномірного руху

b.      Приклади нерівномірного руху

c.       Середня швидкість

d.      Прилади для визначення миттєвої швидкості

4.      Практичні вправи: стор 65 № 49;50; задачі з збірника задач Ненашев

Запитання до вивченого

1. Який рух називають нерівномірним? Наведіть приклади нерівномірного руху.

2. Яку швидкість руху тіла мають на увазі, коли кажуть, що швидкість руху літака дорівнює 700 км/год?

3. Як визначити середню швидкість нерівномірного руху тіла?

4. Як визначити пройдений тілом шлях, знаючи швидкість і час його руху?

5. Як визначити час руху тіла, знаючи пройдений ним шлях і швидкість руху?

Домашнє завдання:

1)      Опрацювати §19

2)      Відповісти на запитання уроку.

3)      Розв’язати задачі з збірника задач Ненашев

 

Урок 20

Розв’язування задач на нерівномірний прямолінійний рух.

 Основні питання які слід вирішити на уроці

1.      Усне опитування по запитаннях попереднього уроку

2.      Перевірка розв’язування домашніх задач (Ненашев):

3.      Практичні вправи: задачі з збірника задач  Ненашев

Домашнє завдання:

1)      Повторити §19 

2)      Розв’язати задачі з збірника задач Ненашев

 

Урок 21 

Розв’язування задач підвищеної складності на нерівномірний прямолінійний рух.

 

Урок 22

Рівномірний рух матеріальної точки по колу. Період обертання.

 Основні питання які слід вирішити на уроці

1.      Усне опитування по запитаннях попереднього уроку

2.      Перевірка розв’язування домашніх задач (Ненашев Фізика 8):

3.      Основні запитання до уроку:

a.       Визначення рівномірного руху колу

b.      Формула швидкості, напрям швидкості

c.       Рух по колу-періодичний

d.      Визначення періоду обертання, позначення, формула, одиниця виміру.

e.       Визначення частоти обертання, позначення, формула, одиниця виміру.

f.       Зв'язок періоду і частоти

4.      Практичні вправи: задачі з збірника задач  Ненашев

a.       Чому дорівнює період обертання гвинта гелікоптера, якщо за 20 с він здійснює 400 обертів? 

b.      З якою частотою обертається барабан пральної машини, якщо за 2 хв він здійснює 1600 обертів?

Запитання до вивченого

1. Який рух називають рівномірним рухом по колу?

2. Як напрямлена швидкість тіла під час рівномірного руху по колу?

3. Який рух називають періодичним? Якими величинами його характеризують?

4. Що називають періодом обертання? Яка одиниця періоду обертання в СІ?

5. Що показує частота обертання? Яка її одиниця в СІ?

Домашнє завдання:

1)      Опрацювати §20

2)      Відповісти на запитання уроку. 

3)      Розв’язати задачі з збірника задач Ненашев

a.       Обчисліть обертову частоту вала електродвигуна, якщо він здійснив 500 обертів за 10 с.

b.      Компакт-диск у CD-приводі здійснює один оберт за 0,01 с. З якою частотою він обертається?

 

Урок 23

Інструктаж з БЖД. Лабораторна робота № 4. Визначення періоду обертання тіла.

Мета роботи: навчитися визначати період обертання та швидкість руху тіла по колу.

Прилади і матеріали: секундомір, лінійка з міліметровими поділками, рулетка, прилади для вивчення руху тіла по колу (колесо, програвач грамплатівок, електрофорна машина, іграшка (автомобіль, трактор тощо)).

Хід роботи

1. На колесі зробіть позначку. Починайте рівномірно обертати колесо, одночасно ввімкнувши секундомір. Коли колесо зробить N = 10 обертів, вимкніть секундомір. Зафіксуйте час t. За формулою визначте період обертання колеса.

2. Виміряйте діаметр колеса. За формулою визначте швидкість руху крайніх точок обода колеса.

3. На платівці зазначено, що вона робить 33,3 об/хв. Визначте період обертання платівки.

4. Виміряйте діаметр платівки. Визначте швидкість руху крайніх точок платівки.

5. Ті самі завдання виконайте, використовуючи електрофорну машину.

6. На парті позначте шлях l, який повинен проїхати іграшковий автомобіль. Виміряйте цей шлях рулеткою. Запустіть автомобіль, увімкніть секундомір. Визначте час t, за який автомобіль проїхав зазначений шлях l. За формулою визначте швидкість руху автомобіля. З якою швидкістю рухалися крайні точки колеса автомобіля?

7. За попередніми даними визначте період обертання колеса автомобіля.

Контрольні запитання:

1.      Визначіть частоту обертання секундної та хвилинної стрілок годинника.

2.      Чи однакова частота обертання точок диска, які лежать на різній відстані від центра? Поясніть 

3.      Чи однакова швидкість їх руху? Поясніть.

Домашнє завдання:

1)      Повторити §20

2)      Розв’язати задачі з збірника задач Ненашев

a.       Чому дорівнює період обертання хвилинної стрілки годинника?

b.      Колесо велосипеда, яке обертається, за 0,5 хв здійснює 90 обертів. З яким періодом обертається колесо?

  

Урок 24

Розв’язування задач на рух по колу.

 Основні питання які слід вирішити на уроці

a.       Усне опитування по темі «Рух по колу»

b.      Перевірка розв’язування домашніх задач

c.       Основні запитання до уроку:

Практичні вправи з збірника задач Ненашев

a.       Чому дорівнює обертова частота секундної стрілки годинника?

b.      Чому дорівнює період обертання секундної стрілки годинника?

c.       Вентилятор кондиціонера здійснює один оберт за 0,5 с. З якою частотою він обертається?

d.      Вал електродвигуна обертається з частотою 480 об/хв. З яким періодом він обертається?

e.       У скільки разів обертова частота секундної стрілки годинника перевищує обертову частоту хвилинної стрілки?

f.       Секундна стрілка годинника в 2 рази довша від хвилинної. У скільки разів швидкість кінця секундної стрілки перевищує швидкість кінця хвилинної стрілки?

g.      Вертикальний паперовий циліндр радіусом 50 см обертається навколо осі зі швидкістю 50 об/с. Із пневматичної гвинтівки по центру бічної поверхні циліндра в горизонтальному напрямі роблять постріл. Куля пробиває циліндр, при цьому в циліндрі виявляється лише один отвір. З якою швидкістю летіла куля?

Домашнє завдання:

1)      Повторити §20

2)      Розв’язати задачі з підручника№67-72 стр74 №75-81 стр 75

Задачі для допитливих:

a.       Чому дорівнює обертова частота хвилинної стрілки годинника?

b.      Чому дорівнює період обертання гвинта гелікоптера, якщо за 20 с він здійснює 400 обертів?

c.       Кулер мікропроцесора персонального комп’ютера обертається з частотою 3000 об/хв. З яким періодом він обертається? 

d.      У скільки разів обертова частота хвилинної стрілки годинника перевищує обертову частоту годинникової стрілки?

 

Урок 25

Коливальний рух. Амплітуда коливань. Період коливань. Маятники.

 Основні питання які слід вирішити на уроці

1.      Усне опитування по запитаннях попереднього уроку

2.      Перевірка розв’язування домашніх задач (Ненашев):

3.      Основні запитання до уроку:

a.       Приклади коливальних рухів

b.      Математичний маятник, маятник Фуко

c.       Коливання-періодичний рух

d.      Визначення коливального руху

e.       Вільні коливання

f.       Графік коливань

g.      Амплітуда коливань, позначення, одиниці виміру

h.      Період коливань, позначення, одиниці виміру, формула для розрахунку

i.        Залежність періоду коливань математичного маятника від довжини підвісу

j.        Пружинний маятник та залежність періоду коливань від маси тіла

k.      Частота коливань, позначення, одиниці виміру, формула для розрахунку

l.        Зв'язок періоду і частоти

4.      Практичні вправи: задачі з збірника задач Ненашев

Запитання до вивченого

1. Що таке коливання? Наведіть приклади механічних коливань.

2. Що називають періодом коливань?

3. Як практично визначити період коливання?

4. Що показує частота коливань?

5. Який зв’язок існує між періодом і частотою коливань?

Домашнє завдання:

1)      Повторити §20

1)      Опрацювати §21

2)      Відповісти на запитання уроку.

3)      Розв’язати задачі

·         Поршні двигуна автомобіля здійснюють коливання з періодом 50 мс. З якою частотою коливаються поршні?

·         Каретка струминного принтера під час друкування здійснює зворотно-поступальний рух з частотою 0,5Гц. З яким періодом коливається каретка?

·         Тіло, що коливається, за чотири періоди проходить 16 см. З якою амплітудою коливається тіло?

 

Урок 26

Інструктаж з БЖД. Лабораторна робота № 5. Дослідження коливань нитяного маятника.

Мета роботи: визначити дослідним шляхом, від яких умов залежить період коливань маятника.

Прилади і матеріали: кульки різної маси, нитки, секундомір, штатив.

Хід роботи

1. Підвісьте кульку на нитку завдовжки 30–40 см. Відхиліть її від положення рівноваги. Підрахуйте кількість коливань кульки і час, протягом якого ці коливання відбувалися. Визначте період коливань маятника. T=t/N.  Результати запишіть у таблицю.   

2. До цієї самої нитки підвісьте кульку іншої маси. Повторіть попередній дослід. Результати запишіть у таблицю. Зробіть висновок.

3. Змініть довжину нитки і виконайте попередні досліди. Результати запишіть у таблицю. Зробіть висновок.

4. Перевірте, чи зміниться період коливань маятника, якщо кульку відхиляти на різні кути. 

№ досліду

Довжина  нитки l, м

 

Маса кульки m, кг

 

Кількість коливань N

 

Час коливань t, c

 

Період коливань T, с

 

1

l1=

m1 =

 

 

 

2

m2 =

 

 

 

3

l2=

m1 =

 

 

 

4

m2 =

 

 

 

Контрольні запитання

1.      Де використовують маятники?

2.      Як змінити довжину старовинного годинника, що відстає? Поясніть.

3.      Як змінити довжину старовинного годинника, що спішить? Поясніть.

Для допитливих

1. Закріпіть пружину у штативі, підвісьте до неї тягарець. Визначте період коливань тягарця на пружині. 2. Дослідіть, чи залежить період коливань пружинного маятника від маси тягарця.

Домашнє завдання

Повторити §21

Розв’язати задачі

·         Поплавок, який коливається на поверхні води, за 1 хв піднімається й занурюється 40 разів. Чому дорівнює період коливань поплавка?

·         Якою є частота коливань тіла, яке за 10 с здійснює 150 коливань? 

·         Рухи ніг хлопця, який крокує зі сталою швидкістю, можна вважати коливаннями. Визначте період коливань ніг хлопця, якщо за 5 хв він зробив 400 кроків.

 

Урок 27

Розв’язування задач на коливальний рух.

 Основні питання які слід вирішити на уроці

1.      Усне опитування по темі «коливальний рух»

2.      Перевірка розв’язування домашніх задач

3.      Практичні вправи з збірника задач Ненашев

·         За 2 хв хлопець, який підстрибує на місці, здійснив 180 стрибків. З якою частотою підстрибує хлопець?

·         Голка швацької машини коливається з періодом 0,25 с. Якою є частота коливань голки?

·         Ударний вузол перфоратора здійснює коливання з частотою 2,5 Гц. З яким періодом коливається

ударний механізм?

·         Амплітуда коливань маятника становить 4 см. Який шлях проходить тіло за два періоди?

·         На стіні кают-компанії судна висить годинник, маятник якого коливається з частотою 0,5 Гц. Скільки коливань здійснить маятник за час подорожі судна з Одеси до Маріуполя? Середня швидкість судна дорівнює 15 км/год, відстань між містами — 600 км.

        Домашнє завдання

1)      Повторити §21

Розв’язати задачі з підручника №73-74 стр 75

·         Тягарець, який коливається на пружині за 8с зробив 32 коливання. Визначити період і частоту коливань. 

·         Амплітуда незатухаючих коливань точки струни 1мм, а частота 1кГц. Який шлях пройде точка за 0,2с?

 

Урок 28

Розв’язування задач підвищеної складності  на рух по колу і коливальний рух.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1.      Перевірка розв’язування домашніх задач

2.      Основні запитання до уроку:

Практичні вправи

·    Пружинний маятник являє собою важок, який рухається на пружині. За 5 с важок пройшов відстань 1,2 м. Яка амплітуда коливань маятника, якщо період його коливань 1,2 с?

·    Тіло, що коливається, за чотири періоди проходить 16 см. З якою амплітудою коливається тіло?

·    Поршні двигуна автомобіля здійснюють коливання з періодом 50 мс. З якою частотою коливаються поршні?

·   Крила бджоли, яка летить за нектаром, коливаються з частотою 420Гц, а під час польоту назад 300Гц. За нектаром бджола летить з швидкістю 7м/с, а назад з швидкістю 6м/с. Під час польту в якому напрямі і на скільки більше бджола зробить помахів крилами якщо відстань від вулика до квітникового поля 500м? 

3.      Самостійна робота

        Домашнє завдання

1)      Повторити §20-21

Розв’язати задачі

·       Амплітуда коливань маятника становить 4см. Який шлях проходить тіло за два періоди?

·         Гілка, що коливається від вітру, кожні дві секунди вдаряє в шибку. Знайдіть період і частоту коливань гілки.

 

Урок 29

Механічний рух. Розв’язування задач з теми «Механічний рух».

Основні питання які слід вирішити на уроці

1.    Перевірка домашнього завдання

2.    Актуалізація опорних знань та вмінь

Запитання для фронтального опитування

·         Що називають механічним рухом?

·         Що називають траєкторією руху тіла?

·         Що називають пройденим шляхом?

·         Який рух називають рівномірним?

·         Який рух називають нерівномірним?

·         Який фізичний смисл швидкості руху тіла?

·         Що називають середньою швидкістю нерівномірного руху?

·         Що називається частотою обертання тіла і як її обрахувати?

·         Що називається періодом обертання тіла і як його обрахувати?

·         Як обчислити швидкість під час рівномірного руху по колу?

·         Що називається математичним маятником?

·         Що називається фізичним маятником?

·         Що називається пружинним маятником?

·         Як обчислити період, частоту коливань?

·         Як пов’язані між собою період та частота коливань?

3.    Розв'язування задач

1. Літак летить рівномірно зі швидкістю 250 м/с. Який шлях подолає літак за 1,5 години?

2. Протягом 0,4 хв маятник здійснює 120 коливань. Чому дорівнює період та частота коливань?

3. Визначте, яка обертова частота колеса велосипеда, якщо період становить 4с. Скільки обертів зробить колесо за 20 с?

4. Знайдіть середню швидкість мандрівника, який рухається на велосипеді зі швидкістю 20 км/год протягом 120 хвилин, а потім пішки зі швидкістю 1,5 м/с ще 10,8 км.

5. За графіком залежності шляху від часу для рівномірного руху визначте швидкість руху тіла. Відповідь подайте у км/год і м/с. Побудуйте графік залежності швидкості руху від часу.

6. Першу половину шляху автомобіль рухався зі швидкістю 60 км/год, а другу половину – зі швидкістю 100 км/год. Знайдіть середню швидкість руху автомобіля.

Домашнє завдання

Повторити § 14 – 21.

1. Потяг рухається зі швидкістю 25 м/с. Скільки часу триватиме подорож, якщо відстань між двома містами дорівнює 550 км?

2. Гвинт гелікоптера за 2,5 хвилини здійснює 3000 обертів. Чому дорівнює період та частота обертання гвинта?

3. Півгодини хлопчик їхав на велосипеді зі швидкістю 20 км/год, а потім ішов пішки 3 км зі швидкістю 4 км/год. Обчисліть середню швидкість руху хлопчика.

  

      Урок 30

Контрольна робота № 2. «Механічний рух».

Матеріали для роботи: Картки контролю знань.

Основні питання які слід вирішити на уроці

  1. Організаційний момент (2 хв).
  2. Контрольна робота №2: “Механічний рух” (40 хв).
  3. Підведення підсумків уроку (2хв).

  Домашнє завдання

 виконати завдання з розділу «Перевірте свої знання» на стор 76

 

Урок 31

Навчальний проект.

·         Визначення середньої швидкості нерівномірного руху.

·         Порівняння швидкостей рухів тварин, техніки тощо.

·         Обертальний рух в природі – основа відліку часу.

·         Коливальні процеси в техніці та живій природі.

Домашнє завдання

 Виконати тестові завдання Варіант 1-2 на стор 78

 

       Урок 32

Механічний рух в природі і техніці.

(Урок узагальнення знань)

 

Урок 33

Взаємодія тіл. Явище інерції. Інертність тіла. Маса тіла.

Демонстрації : рух м'яча після дії руки, дія магніту на стальну кульку, рух візочка, що закріплений до пружини, дослід Галілея, зважування на терезах.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1.      Первинний інструктаж з БЖД

2.      Основні запитання до уроку:

a.       Щоб треба зробити щоб тіло почало рухатися? Приклади...

b.      Визначенні взаємодії

c.       Приклади взаємодії

d.      Наслідок взаємодії: зміна швидкості, деформація тіла

e.       Визначення інерції

f.       Приклади інерції

g.      Визначення інертності

h.      Приклади прояву інертності

i.        Визначення маси тіла

j.        Способи визначення маси тіла: при взаємодії з іншим тілом, зважування на терезах.

k.      Позначення і одиниці маси

3.      Практичні вправи: задачі з збірника задач І.М.Гельфгат І.Ю.Ненашев

№10.1; 10.4; 10.6; 10.13; 10.24; 10.36

Запитання до вивченого

1. Наведіть приклади, які показують, що внаслідок взаємодії змінюється швидкість руху обох тіл.

2. Опишіть досліди, які показують, що тіла під час взаємодії деформуються.

3. Куля пробила дошку. Чи подіяла дошка на кулю? Чому?

4. На гладенькій льодяній доріжці ковзаняр кидає вперед чималу грудку льоду. Що при цьому відбуватиметься з ковзанярем? Чому?

5. Що таке інерція?

6. Хто відкрив явище інерції?

7. Як рухалося б тіло, якби зовсім не було опору рухові?

8. Чому не можна вмить зупинити поїзд, автомобіль, мотоцикл, що рухаються?

9. Що таке інертність?

10. Що таке маса тіла?

11. Що є еталоном маси?

12. Які ви знаєте одиниці маси?

13. Як можна виміряти масу тіла?

14. Що таке зважування?

15. Які способи вимірювання маси ви знаєте? У яких випадках їх застосовують?

Домашнє завдання:

1)      Опрацювати §22-23

2)      Відповісти на запитання уроку.

 3)      Розв’язати задачі з збірника № 10.7; 10.26; 10.37

 

Урок 34

Інструктаж з БЖД. Лабораторна робота № 6. Вимірювання маси методом зважування

Мета роботи: навчитися користуватися важільними терезами і вимірювати за їх допомогою масу тіл.

Прилади і матеріали: терези, важки, тіла різної маси.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1.      Перевірка теоретичних та практичних умінь і навичок

2.      Інструктаж з БЖД

3.      Виконання ЛР за інструкцією

Хід роботи

1. Ознайомтеся з правилами зважування на важільних терезах.

Правила зважування:

1. Перед зважуванням терези потрібно зрівноважити. Щоб установити рівновагу, на легшу шальку слід покласти клаптики паперу.

2. Зважуване тіло покласти на ліву шальку терезів, а гирі – на праву.

3. Зважуване тіло й гирі треба класти на шальки обережно, щоб не зіпсувати терези.

4. Не можна зважувати тіла, маса яких більша за записане на терезах значення.

5. На шальки терезів не слід класти мокрі, брудні, гарячі тіла, насипати без використання підкладки порошки, наливати рідини.

6. Дрібні гирі треба брати тільки пінцетом.

2. Розгляньте, які гирі входять у набір.

3. Покладіть на ліву шальку тіло, а на праву підберіть і покладіть такі гирі, щоб терези було зрівноважено. Додавши маси покладених гир, визначте масу тіла.

4. Визначте масу інших тіл і результати запишіть у таблицю.

№  досліду

Назва тіла

Гирі, якими зрівноважено терези

Маса тіла у грамах

1

 

 

 

2

 

 

 

3

 

 

 

4

 

 

 

Контрольні запитання

1) Заповніть пропуски.

1 кг = _______ г; 1 мг = _____ г; 1 кг = _____ т;1 г = ________ кг; 1 г = ______ мг; 1 т = ______ кг.

7,2 т = _______ кг; 10,07 кг = _________ г;2 г = _________ кг; 20 мг = _________ г;

85,3 г = ______ кг; 500 мг = _________ г;170 г = _______ кг; 210 мг = _________ г.

2) Як за допомогою терезів з важками, склянки з водою, пустої склянки та піпетки виміряти масу краплі води?

3) Є чотири однакові на вигляд монети, дві з яких мають масу по 9 г, а дві інші - по 10 г. Ви маєте терези, але без важків. Яке мінімальне число зважувань вам знадобиться, щоб напевно знайти хоч одну монету масою 10г? Пояснити.

Для допитливих

1. Виготовте важільні терези та набір тягарців до них.

2. За допомогою виготовлених терезів виміряйте масу однієї горошини.

3. За допомогою виготовлених терезів виміряйте масу води, яку містить невелика пляшечка (від парфумів, ліків тощо).

Домашнє завдання

1.      Повторити §22-23

2.      Розв’язати задачі з збірника № 10.25; 10.27; 10.38

 

Урок 35

Густина речовини

Демонстрації : набір тіл однакового об'єму різної маси

Основні питання які слід вирішити на уроці

1.      Повідомлення результатів виконання ЛР №6

2.      Основні запитання до уроку:

a.       Тіла однакової маси мають різний об'єм. Приклади.

b.      Тіла однакового об'єму мають різну масу. Прклади.

c.       Визначення густини

d.      Позначення, формула, одиниці густини

e.       Таблиці густин різних речовин

3.      Практичні вправи: задачі з збірника задач І.М.Гельфгат І.Ю.Ненашев

№11.7; 11.12; 11.16; 11.23.11.26

Запитання до вивченого

1. Що таке густина речовини?

2. Як визначають густину речовини?

3. Які одиниці густини ви знаєте?

4. Що означає «густина олії дорівнює 930 кг/м3»?

Домашнє завдання:

1)      Опрацювати §24

2)      Відповісти на запитання уроку

3)      Розв’язати задачі з збірника № 11.8; 11.13; 11.25

 

Урок 36

Розв'язування задач на розрахунок густини речовини

Основні питання які слід вирішити на уроці

1.      Перевірка теоретичних та практичних умінь і навичок

2.      Практичні вправи: задачі з збірника задач І.М.Гельфгат І.Ю.Ненашев

№11.28; 11.34; 11.36; 11.46.11.49; 11.57; 11.59; 11,65

Домашнє завдання:

1)      Повторити §24

2)      Розв’язати задачі з збірника № 11.29; 11.34; 11.37; 11.47;

 

Урок 37

Інструктаж з БЖД. Лабораторна робота № 7. Визначення густини речовини

Мета роботи: навчитися визначати густину твердих тіл і рідин за допомогою терезів і вимірювального циліндра.

Прилади і матеріали: терези, важки, вимірювальні циліндри або мензурки, тверде тіло, густину якого треба визначити, посудина з дистильованою водою, посудина з невідомою рідиною.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1.      Перевірка теоретичних та практичних умінь і навичок

2.      Інструктаж з БЖД

3.      Виконання ЛР за інструкцією

Хід роботи

1. Виміряйте масу тіла на терезах.

2. За допомогою вимірювального циліндра виміряйте об’єм твердого тіла.

3. За формулою обчисліть густину даного тіла.

4. Результати вимірювань і обчислень запишіть у таблицю.

№ досліду

Назва речовини

Маса тіла m

Об'єм тіла V, см3

Густина речовини

ρ, г/см3

ρ, кг/м3

1

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

5. Візьміть два вимірювальних циліндри. В один з них налийте 100 мл дистильованої води, а в другий – невідому рідину, густину якої потрібно визначити.

6. За допомогою терезів зрівноважте циліндри з рідинами (невідому рідину можна доливати в циліндр або виливати з нього).

7. Знаючи густину води та її об’єм, визначте масу води.

8. Виміряйте об’єм невідомої рідини і визначте її густину.

9. Результати вимірювань і обчислень запишіть у таблицю.

Об’єм дистильованої води Vв, см3

 

Густина дистильованої води ρ, г/см3

 

Маса дистильованої води і невідомої рідини mв = mp, г

Об’єм невідомої рідини Vр, см3

 

Густина невідомої рідини ρр, г/см3

100

1

 

 

 

10. Зробіть висновки.

Контрольні запитання

1) Чи змінюється густина тіл при їх нагріванні? Чому?

2) Як пояснити відмінність густини водяної пари від густини води?

3) Опишіть спосіб та визначіть об'єм свого тіла, якщо густина вашого тіла дорівнює густині води.

Для допитливих

1. Визначте густину картоплини (моркви).

2. Визначте густину олії.

3. Визначте густину шматочка дерева (пінопласту).

Домашнє завдання

1.      Повторити §24

2.      Розв’язати задачі з збірника № 11.58; 11.60; 11.66

 

Урок 38

Сила. Сила тяжіння.

Демонстрації : тіло на руці, тіла різної маси на пружині

Основні питання які слід вирішити на уроці

1.      Повідомлення результатів виконання ЛР №7

2.      Основні запитання до уроку:

a.       Визначення сили

b.  Від чого залежить результат дії сили? Приклади. (напряму, точки прикладання, значення)

c.       Графічне зображення сил

d.      Сила-величина векторна

e.       Позначення сили

f.       Визначення сили тяжіння

g.      Приклади дії сили тяжіння

h.      Від чого залежить сила тяжіння?

i.        Одиниця вимірювання сили

j.        Формула сили тяжіння

k.      Напрям сили тяжіння

l.        Значення сили тяжіння

3.      Практичні вправи: задачі з збірника задач І.М.Гельфгат І.Ю.Ненашев

№14.5; 14.20; 14.33;

Запитання до вивченого

1. Що таке сила?

2. Від чого залежить дія одного тіла на інше?

3. Як зображають силу на малюнках? Як її позначають?

4. Що є причиною падіння всіх тіл на Землю?

5. Яку силу називають силою тяжіння?

6. За якою формулою визначають силу тяжіння?

7. Що відбудеться з прикладеною до тіла силою тяжіння, якщо його масу збільшити вдвічі?

8. Який напрям має сила тяжіння?

Домашнє завдання:

1)      Опрацювати §25-26

2)      Відповісти на запитання уроку.

3)      Розв’язати задачі з збірника № 14.6; 14.7;

 

Урок 39

Деформація. Сила пружності. Закон Гука. Вага тіла. Невагомість.

Демонстрації : тіло на металевій лінійці, тіло на пружині.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1.      Перевірка теоретичних і практичних умінь і навичок

2.      Основні запитання до уроку:

a.       Що таке деформація?

b.      Коли виникає сила пружності і куди вона напрямлена?

c.       Закон Гука і його математичний запис

d.      Що таке жорсткість і одиниці виміру?

e.       Динамометр

f.       Що таке вага тіла?

g.      Формула для обчислення ваги тіла

h.      Чим відрізняється вага і маса тіла?

i.        Що таке невагомість?

3.      Практичні вправи: задачі з збірника задач І.М.Гельфгат І.Ю.Ненашев

№13.4; 13.11; 13.13; 14.22;

Запитання до вивченого

1. Яку силу називають силою пружності? Коли вона виникає?

2. Сформулюйте закон Гука.

3. Що таке жорсткість тіла?

4. Що таке вага? Як її визначають? Чи завжди вона є сталою?

5. Що таке невагомість? Де її можна спостерігати?

Домашнє завдання:

1)      Опрацювати §27

2)      Відповісти на запитання уроку.

3)      Розв’язати задачі з збірника № 14.23; 13.12; 13;14.

 

Урок 40

Динамометр. Інструктаж з БЖД. Лабораторна робота №8. Дослідження пружних властивостей тіл.

Мета роботи: дослідити пружні властивості тіл (пружин).

Прилади і матеріали: штатив з лапкою і муфтою, лінійка із сантиметровими або міліметровими поділками, набір пружин, гирі або набір важків, секундомір.

Демонстрації : види динамометрів.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1.      Перевірка теоретичних і практичних умінь і навичок

2.      Основні запитання до уроку:

a.       Найпростіший динамометр і градуювання пружини?

b.      Види динамометрів

3.   Виконання ЛР

Хід роботи

1. Підвісьте до штатива з лінійкою пружину, як це показано на малюнку.

2. Підвісьте до пружини гирю або важок.

3. Визначте видовження пружини ∆х.

4. Знаючи масу гирі або важка, за формулою Fтяж = mg визначте силу тяжіння, яка діє на гирю або важок.

5. Гиря (важок), підвішена до пружини, знаходиться в стані спокою, тому Fтяж = Fпр, або mg = k∆х.

6. Із співвідношення mg = k∆х визначте жорсткість пружини. k=mg/∆х

7. Виконайте дослід з іншою пружиною. Зробіть висновки.

8. Заставте коливатися гирю або важок на пружині. Зафіксуйте секундоміром час, протягом якого гиря (важок) зробила 10 коливань. За формулою визначте період її коливань.T=t/N

9. Виконайте аналогічний дослід з іншою пружиною, але тією самою гирею (важком). Визначте період її коливань.

10. Порівняйте результати дослідів. Зробіть висновки.

Контрольні запитання

1.      Яка відмінність між пружинами лабораторного динамометра і пружинних терезів для зважування тіл?

2.      Чи можна за допомогою динамометра, який ви використовували в роботі, визначити вагу відра з водою? Чому?

3.      Чи залежить жорсткість пружини від її видовження? Поясніть.

Для допитливих

1. Виготовте динамометр та проградуюйте його шкалу.

2. За допомогою динамометра виміряйте силу, яку потрібно прикласти, щоб пенал рухався рівномірно по поверхні стола. Порівняйте цю силу з вагою пенала.

3. Дослідіть, чи залежить від стану (шорсткості) поверхні, по якій ковзає тіло, сила, яку потрібно прикласти до нього, щоб тіло рухалося рівномірно.

Запитання до вивченого

1. Які прилади призначені для вимірювання сили?

2. Як можна виготовити найпростіший динамометр?

3. Наведіть приклади, де використовуються динамометри.?

Домашнє завдання:

1)      Опрацювати §28

2)      Відповісти на запитання уроку.

3)      Розв’язати задачі з збірника № 13.15; 13.17; 13;18.

 

Урок 41

Розв'язування задач на розрахунок сили тяжіння і сили пружності.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1.      Перевірка теоретичних і практичних умінь і навичок

2.      Практичні вправи: задачі з збірника задач І.М.Гельфгат І.Ю.Ненашев

№13.19; 13.21; 13.23; 14.35; 14.37;

Домашнє завдання:

1)      Повторити §25-28

2)      Відповісти на запитання уроку.

 

3)      Розв’язати задачі з збірника № 13.20; 13.22; 13;25

 

Урок 42

Додавання сил. Рівнодійна. Графічне зображення сил.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1.      Перевірка теоретичних і практичних умінь і навичок

2.      Основні запитання до уроку:

a.       Що таке рівнодійна сила?

b.      Як визначати рівнодійну силу?

c.       Коли рівнодійна сила дорівнює нулю?

d.      Як буде поводитися тіло якщо на нього діє кілька сил?

3.      Практичні вправи: задачі з збірника задач І.М.Гельфгат І.Ю.Ненашев

№12.5; 12.13; 12.15;12.17;

Запитання до вивченого

1. Що називають рівнодійною силою?

2. Як може рухатися тіло під дією кількох сил?

3. Коли тіло перебуває в спокої або рухається рівномірно?

4. Чому тіло рухається нерівномірно?

Домашнє завдання:

1)      Опрацювати §30

2)      Відповісти на запитання уроку.

 3)      Розв’язати задачі з збірника № 12.6; 12.14; 12;18.

 

Урок 43

Тертя. Сила тертя. Коефіцієнт тертя ковзання. Тертя в природі й техніці.

Демонстрації: рухоме тіло зупиняється, брусок на похилій площині, рух дерев'яного бруска по горизонтальній поверхні при різних навантаженнях, рух дерев'яного бруска по горизонтальній поверхні на олівцях.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1.      Перевірка теоретичних і практичних умінь і навичок

2.      Основні запитання до уроку:

·      Що є причиною зменшення швидкості рухомого тіла?

·      Коли виникає сила тертя і куди вона напрямлена?

·      Що є причиною виникнення сили тертя?

·      Які види сил тертя існують?

·      Від чого залежить сила тертя?

·      Як обчислюють силу тертя?

·      Яке корисне і шкідливе значення сили тертя?

·      Що слід зробити щоб збільшити тертя; зменшити?

·      Що таке сила опору?

·      Від чого вона залежить?

3.      Практичні вправи: задачі з збірника задач І.М.Гельфгат І.Ю.Ненашев

№15.13; 15.24; 15.45

Запитання до вивченого

1. Які є види тертя?

2. Які причини виникнення тертя?

3. Як визначають силу тертя ковзання?

4. Чому тертя може бути і корисним, і шкідливим?

5. Якими способами можна зменшити силу тертя?

6. Які сили називають силами опору?

Домашнє завдання:

1)      Опрацювати §29

2)      Відповісти на запитання уроку.

 

3)      Розв’язати задачі з збірника №15.14; 15.25; 15.46

 

Урок 44

Інструктаж з БЖД. Лабораторна робота №9. Визначення коефіцієнта тертя ковзання.

 Основні питання які слід вирішити на уроці

 Мета роботи: на дослідах визначити коефіцієнт тертя ковзання.

Прилади і матеріали:  динамометр, дерев’яний брусок, дерев’яна лінійка, набір важків.

Хід роботи

1. Визначте динамометром масу бруска і одного важка.

2. Покладіть брусок на горизонтально розміщену дерев’яну лінійку. На брусок поставте важок.

3. Прикріпіть до бруска з важком динамометр і тягніть його вздовж лінійки зі сталою швидкістю. Запишіть покази динамометра в таблицю.

№ досліду

Маса бруска з важками m, кг

Сила Fтер, Н

 

Сила реакції опори  N = mg, Н

Коефіцієнт тертя ковзання

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

3

 

 

 

 

4. До першого важка додайте другий, а потім – третій, щоразу зважуючи брусок і важки та вимірюючи силу тертя. Для кожного досліду визнач те силу реакції опори, значення якої в умовах кожного досліду дорівнює вазі бруска й важків, за формулою N = mg. Результати вимірювань і розрахунків запишіть у таблицю.

5. Визначте коефіцієнт тертя ковзання для кожного випадку за формулою  µ=F/N. Визначте µс .

6. Зробіть висновки.

Контрольні запитання

1.      Чому важко писати крейдою на мокрій дошці?

2.      Як зміниться коефіцієнт тертя, якщо брусок покласти на два круглих олівці? Чому?

3.      Чи зміниться коефіцієнт тертя, якщо брусок переміщати по лінійці гранню, що має іншу площу? Пояснити.

Для допитливих

За результатами вимірювань і розрахунків побудуйте графік залежності сили тертя від сили реакції опори і, користуючись ним, визначте середнє значення коефіцієнта тертя ковзання µс. Зробіть висновки.

Домашнє завдання:

1)      Повторити §29

2)      Відповісти на запитання уроку.

3)      Розв’язати задачі з збірника № 15.12; 15.42; 15.44

     

      Урок 45

Взаємодія тіл. Сили. Розв'язування задач з теми "Взаємодія тіл. Сили".

 

Урок 46

Контрольна робота №3.

 

Урок 47

Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску.

Демонстрації: дошка з цвяхами, посудина з піском.

Основні питання які слід вирішити на уроці 

1. Повідомлення результатів КР та виставлення тематичної оцінки

2. Основні запитання до уроку:

·         Від чого залежить результат дії сили?

·         Дайте означення тиску

·         Як обчислити тиск?

·         Які одиниці виміру тиску? Кратні одиниці тиску.

·         Від чого тиск залежить?

2. Практичні вправи

·         Розв’язати № 16.4; 16.11; 16.15; 16.29;

3. Запитання до вивченого

·         Чому по снігу легше рухатися на лижах, ніж без них?

·         Чому гусеничний трактор не грузне у вогкому ґрунті, а легковий автомобіль грузне?

·         Що називають тиском? Як визначають тиск?

·         Як можна визначити силу тиску?

·         Як можна збільшити тиск? Зменшити тиск?

4. Домашнє завдання:

·         Повторити §22 (Баряхтар)

 

·         Розв’язати задачі з збірника задач № 16.6; 16.12; 16.16; 16.30;