І семестр

Урок 1

Тема. Вступ. Первинний інструктаж з БЖД.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1.     Знайомство з класом

2.     Що потрібно мати на урок фізики:

·       зошит для ЛР 18арк (7 ЛР,

·       зошит для КР 18 арк (6 КР)

·       робочий зошит 24-48 арк.

·       підручник Баряхтар В.Г. Фізика 9.

3.     Поділ учнів на групи для створення проектів (8 груп).

4.     Теми проектів:

a.      Магнітні матеріали та їх використання.

b.     Виникнення і поширення механічних хвиль.

c.      Звукові хвилі. Інфра-та ультразвуки в природі та техніці.

d.     Складання радіаційної карти регіону.

e.      Людина і Всесвіт.

f.      Фізика в житті сучасної людини.

g.     Сучасний стан фізичних досліджень в Україні та світі.

h.     Україна космічна держава.

5.     Первинний інструктаж з БЖД

 

Під час знаходження у фізичному кабінеті необхідно дотримуватися таких правил техніки безпеки:

1. Будьте уважні, дисципліновані, обережні, чітко виконуйте вказівки вчителя.

2. Не залишайте робоче місце без дозволу вчителя.

3. Розміщуйте прилади, матеріали та інше обладнання так, щоб уникнути їх падіння.

4. Обережно користуйтеся скляним посудом, щоб не розбити його. Не виймайте термометри з посудини твердими предметами.

5. Не пробуйте рідину, яка використовується в дослідах, на смак, не розливайте її на стіл.

6. Не тримайте на робочому місці предмети, не потрібні для виконання завдання.

7. Користуючись гострими предметами, намагайтеся не поранити руки або інші частини тіла.

8. Усі дрібні предмети беріть тільки пінцетом.

9. Не кладіть на шальки терезів брудні, мокрі, гарячі та сипкі тіла.

10. Перед тим як приступити до виконання лабораторної роботи, старанно вивчіть її опис, з’ясуйте хід її виконання.

11. Під час складання електричних кіл, перемикання в них та їх демонтажу джерела струму повинні бути вимкнені.

12. Не вмикайте джерела струму без дозволу вчителя.

13. Стежте, щоб ізоляція дротів була не пошкодженою, а на кінцях дротів були наконечники, які потрібно добре затискати клемами.

14. Виявивши несправність в електричних пристроях, які знаходяться під напругою, терміново повідомте вчителя або вимкніть джерело струму.

15. Користуючись лінзами, не торкайтеся їх поверхні руками, щоб не залишати на склі потожирових плям.

16. Не приносьте в кабінет небезпечних предметів або предметів, які не стосуються уроків фізики.

17. У випадку травмування терміново звертайтеся до вчителя – він надасть вам допомогу.

 

6. Ознайомлення з навчальною програмою з фізики для 9 класу

Домашнє завдання: 

1) завести зошити робочі, для КР та ЛР, 

 

Урок 2

Тема. Магнітні явища. Дослід Ерстеда. Постійні магніти. Взаємодія магнітів. Магнітне поле.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Які тіла називають постійними магнітами?

2. Де магнітна дія магнітів найсильніша

3. Скільки магнітних полюсів має магніт?

4. Які вам відомі магнітні полюси?

5. Як взаємодіють магнітні полюси?

6. При якій температурі магніт розмагнічується?

7. Що дослідив Ерстед?

8. Який дослід зробив Ампер з двома паралельними провідниками?

9. Як взаємодіють два провідники, якщо струми течуть в одному напрямі?

10. Як взаємодіють два провідники, якщо струми течуть в протилежних напрямах?

11. Що називають магнітним полем?

12. Навколо чого існує магнітне поле?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §1

2) Виконати завд. впр. 1(1-4)

 

 Урок 3

Тема. Індукція магнітного поля. Магнітні лінії. Магнітне поле Землі.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Що характеризує магнітна індукція?

2. В яких одиницях виражають магнітну індукцію?

3. Який напрям вектора магнітної індукції?

4. Що таке магнітні лінії?

5. Який напрям магнітних ліній?

6. Звідки виходять магнітні лінії?

7. Якими є магнітні лінії?

8. Як вони розміщуються біля полюсів?

9. Яке поле називається однорідне?

10. Як зображають магнітні лінії які ідуть до нас? від нас?

11. Охарактеризуйте магнітне поле Землі

12. Що таке магнітні бурі?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §2

2) Виконати завд. впр. 2 (1-4)

 

Урок 4

Тема. Магнітне поле провідника зі струмом. Правило свердлика. Магнітне поле котушки зі струмом.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Як встановлюються магнітні стрілки поблизу провідника зі струмом?

2. Який вигляд мають магнітні ліній прямого провідника зі струмом?

3. Як змінюється напрям магнітних ліній для прямого провідника при зміні напряму струму?

4. Сформулюйте правило правого свердлика для прямого провідника.

5. Сформулюйте правило правої руки для прямого провідника.

6. Як залежить значення магнітної індукції від сили струму в провіднику?

7. Як залежить значення магнітної індукції від відстані до провідника?

8. Який вигляд мають магнітні ліній котушки зі струмом?

9. Де знаходяться магнітні полюси котушки?

10. Сформулюйте правило правого свердлика для котушки.

11. Сформулюйте правило правої руки для котушки.

12. Порівняйте вигляд магнітних ліній для котушки зі струмом і штабового магніту.

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §3

2) Виконати завд. впр. 3 (1-2)

 

 

Урок 5

Тема. Розв’язування задач з використанням правила свердлика.

Основні питання які слід вирішити на уроці

Розв'язати завдання з збірника задач Гельфгат І.М. Ненашев І.Ю.

№ 1.34; 1.36; 1.38; 1.46; 1.47;

Домашнє завдання:

1) Повторити §3

2) Виконати завд. впр. 3 (3-6)

 

Урок 6

Тема. Дія магнітного поля на провідник із струмом. Сила Ампера.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. На якому досліді можна виявити магнітну дію на провідник зі струмом?

2. Яку силу називають силою Ампера?

3. Від чого залежить значення сили Ампера?

4. Як обчислити силу Ампера?

5. Коли сила Ампера не діє на провідник?

6. За якої умови сила Ампера, що діє на провідник, є найбільшою?

7. Сформулюйте правило лівої руки.

8. Запишіть формулу для визначення магнітної індукції.

9. Від чого залежить значення магнітної індукції?

10. Яку величину називають магнітною індукцією?

11. В яких одиницях виражають магнітну індукцію?

12. Дайте означення одиниці магнітної індукції.

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §4

2) Виконати завд. впр. 4 (1-2)

 

Урок 7

Тема. Розв’язування задач на розрахунок сили Ампера.

Основні питання які слід вирішити на уроці

Розв'язати завдання з збірника задач Гельфгат І.М. Ненашев І.Ю.

№ 3.7; 3.9; 3.12; 3.15; 3.18;

Домашнє завдання:

1) Повторити §4

2) Виконати завд. впр. 4 (3-7)

 

Урок 8

Тема. Магнітні властивості речовин та їх застосування. Гіпотеза Ампера.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Як змінюється магнітне поле при внесенні в нього діамагнетика?

2. Що відбувається з діамагнетиком при поміщенні його в магнітне поле?

3. Як напрямлене магнітне поле діамагнетика?

4. Назвіть речовини, які належать до діамагнетиків

5. Як змінюють магнітне поле парамагнетики?

6. Як напрямлене магнітне поле парамагнетика?

7. Що відбувається з парамагнетиком при поміщенні його в магнітне поле?

8. Назвіть речовини, які належать до парамагнетиків

9. Як змінюють магнітне поле феромагнетики?

10. Що відбувається з феромагнетиком при поміщенні його в магнітне поле?

11. Назвіть речовини, які належать до феромагнетиків

12. В чому суть гіпотези Ампера?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §5

2) Виконати завд. впр. 5 (1-5)

 

Урок 9

Тема. Електромагніти. Магнітна левітація.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1.Опишіть дослід на підтвердження магнітної дії котушки

2. Що таке електромагніт?

3. Яка будова електромагніту?

4. Як залежить дія електромагніту від сили струму в котушці?

5. Як залежить дія електромагніту від кількості витків котушки?

6. Як залежить дія електромагніту від наявності осердя в котушці?

7. Чому осерді електромагніту виготовляють підковоподібної форми?

8. Де використовуються електромагніти?

9. За яким принципом працюють електромагнітні підіймальні крани?

10. Для чого служить електромагнітне реле?

11. Яка будова електромагнітного реле?

12. За яким принципом працюють електромагнітні реле?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §6

2) Виконати завд. впр. 6 (1-3)

 

Урок 10

Тема. Інструктаж з БЖД. Лабораторна робота № 1. Складання й випробування електромагніту.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Інструктаж з БЖД.

2. Виконання ЛР за інструкцією.

Домашнє завдання:

1) Повторити §6

2) Виконати завд. впр. 6 (4-7)

 

Урок 11

Тема. Дія магнітного поля на рамку зі струмом. Електродвигуни. Гучномовці. Електровимірювальні прилади.

Основні питання які слід вирішити на уроці 

1. Як встановиться прямокутна рамка зі струмом в магнітному полі?

2. Чому в магнітному полі рамка зі струмом рухається?

3. Яка причина зупинки рамки після повороту?

4. Що таке електричний двигун?

5. Як називається пристрій який змінює напрям струму в рамці?

6. Яка будова колектора?

7. З яких частин складається двигун?

8. Який принцип роботи найпростішого електричного двигуна?

9. З яких частин складається електровимірювальний прилад?

10. Який принцип роботи електровимірювальних приладів?

11. З яких частин складається електродинамічний гучномовець?

12. Який принцип роботи електродинамічного гучномовця?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §7

2) Виконати завд. впр. 7 (1-5)

 

Урок 12

Тема. Розв'язування задач з використанням дії магнітного поля на провідник зі струмом.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Розв'язати завдання з збірника задач Гельфгат І.М. Ненашев І.Ю.              № 3.20; 3.22;

2. Розв'язати завдання з збірника задач В.Мацюк                                              № 136; 141; 143; 145; 147;

Домашнє завдання:

1) Повторити §6-7

2) Розв'язати завдання з збірника задач Гельфгат І.М. Ненашев І.Ю.

№ 3.16; 3.17; 3.19; 3.21;

 

Урок 13

Тема. Явище електромагнітної індукції. Досліди Фарадея. Індукційний електричний струм. Генератори індукційного струму.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. На якому досліді Фарадей виявив явище електромагнітної індукції?

2. Як залежить сила індукційного струму від швидкості руху магніту?

3. Які сучасні досліди можна продемонструвати для спостереження явища електромагнітної індукції?

4. За якої умови в замкнутому контурі виникає індукційний струм?

5. Яке явище називають електромагнітною індукцією?

6. Чому виникає індукційний струм у нерухомому (рухомому) провіднику, який знаходяться у змінному (постійному) магнітному полі?

7. Як змінюється кількість магнітних ліній, що пронизують контур при зближенні (віддалені) магніту з котушкою?

8. Як розміщуються магнітні полюси котушки при зближенні (віддалені) магніту з котушкою?

9. Як визначити напрям індукційного струму в котушці?

10. Для чого служить генератор індукційного струму?

11. Яка будова генератора?

12. Який принцип роботи генератора?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §8

2) Виконати завд.  впр. 8 (1-3)

 

Урок 14

Тема. Інструктаж з БЖД. Лабораторна робота № 2. Спостереження явища електромагнітної індукції.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Інструктаж з БЖД.

2. Виконання ЛР за інструкцією

Домашнє завдання:

1) Повторити §8

2) Виконати завдання з збірника задач Гельфгат І.М. Ненашев І.Ю.              № 4.1-4.3;

 

Урок 15

Тема. Розв’язування задач з теми "Магнітні явища".

Основні питання які слід вирішити на уроці

Розв'язати завдання з збірника задач В.Мацюк                                      № 149; 151; 153; 155; 157;

Домашнє завдання:

1) Повторити §4

2) Розв'язати завдання з збірника задач В.Мацюк          № 150; 152; 154; 156; 158;

 

Урок 16

Тема. Магнітні явища.

Основні питання які слід вирішити на уроці

Підбиваємо підсумки розділу 1. стр.48-49

Розв'язати завдання для самоперевірки до розділу 1 стр 50-51 (1-3; 7; 11; 13; 15)

Домашнє завдання:

1) Повторити §1-3

2) Розв'язати завдання для самоперевірки до розділу 1 стр 50-51 (4-6; 8-10; 12; 14;)

 

Урок 17

Тема. Контрольна робота № 1. Магнітні явища.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Перевірити теоретичні та практичні знання учнів з теми "Магнітні явища".

Домашнє завдання:

1) Повторити §5-8

 

Урок 18

Тема. Захист навчальних проектів. Магнітні матеріали та їх використання

Основні питання які слід вирішити на уроці

Перевірити виконання учнями проектів з даної теми

Домашнє завдання:

1) підготувати реферати, повідомлення, презентації по темах проекту

 

Урок 19

Тема. Світлові явища. Швидкість поширення світла.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Що таке джерело світла?

2. Які джерела світла називають природними?

3. Які джерела світла називають штучними?

4. Наведіть приклади штучних і природних джерел світла

5. Які джерела світла називають теплові?

6. Які джерела світла називають люмінесцентні?

7. Наведіть приклади теплових і люмінесцентних джерел світла

8. Які джерела світла називають точкові? Наведіть приклади.

9. Які джерела світла називають неточкові? Наведіть приклади.

10. Що таке приймачі світла?

11. Які бувають приймачі світла? Наведіть приклади.

12. З якою швидкістю поширюється світло у вакуумі?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §9

2) Розв'язати впр. 9 (1-6)

 

Урок 20

Тема. Світловий промінь. Закон прямолінійного поширення світла. Сонячні й місячні затемнення.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Як утворити світловий пучок?

2. Які бувають світлові пучки?

3. Що таке світловий промінь?

4. Як поширюється світло в однорідному середовищі?

5. Які досліди підтверджують прямолінійність поширення світла?

6. Що утворюється на екрані від предмета при освітлені точковим джерелом світла?

7. Що утворюється на екрані від предмета при освітлені неточковим джерелом світла?

8. Покажіть на малюнку хід променів від точкового джерела світла та утворення тіні від предмета

9. Покажіть на малюнку хід променів від неточкового джерела світла та утворення тіні і півтіні від предмета

10. Коли виникає повне сонячне затемнення? Виконайте малюнок.

11. Коли виникає неповне сонячне затемнення? Виконайте малюнок.

12. Коли виникає місячне затемнення? Виконайте малюнок.

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §10

2) Розв'язати впр. 10 (1-8)

 

Урок 21

Тема. Відбивання світла. Закон відбивання світла. Плоске дзеркало.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Що відбувається з світлом при падінні його на предмет чи якусь речовину?

2. Чому ми бачимо предмети, що є навколо нас?

3. В якому місці простору ми бачимо предмет?

4. Виконайте малюнок: відбивання світла від дзеркала

5. Сформулюйте закони відбивання світла

6. Чому світлові промені називають оборотними?

7. Виконайте малюнок: утворення зображення точкового джерела світла у дзеркалі

8. Виконайте малюнок: утворення зображення предмета у дзеркалі

9. Які властивості зображення у дзеркалі?

10. Які вам відомо види відбивання світла?

11. Яке відбивання називають дзеркальне?

12. Яке відбивання називають дифузне?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §11

2) Розв'язати впр. 11 (1-3)

 

Урок 22

Тема. Інструктаж з БЖД. Лабораторна робота № 3. Вивчення законів відбивання світла за допомогою плоского дзеркала.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Інструктаж з БЖД.

2. Виконання ЛР за інструкцією

Домашнє завдання:

1) Повторити §11

2) Розв'язати впр. 11 (4-6)

 

Урок 23

Тема. Розв’язування задач на застосування законів відбивання світла.

Основні питання які слід вирішити на уроці

Виконати завдання з збірника задач Гельфгат І.М. Ненашев І.Ю.

№ 6.7; 6.11; 6.20; 6.24;6.28; 6.33; 6.43

Домашнє завдання:

1) Повторити §11

2) Розв'язати впр. 11 (7-10)

3) Виконати завдання з збірника задач Гельфгат І.М. Ненашев І.Ю.              № 6.8; 6.12; 6.22; 6.29;

 

Урок 24

Тема. Заломлення світла на межі поділу двох середовищ. Закон заломлення світла.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Що називають заломленням світла?

2. Намалюйте хід променів при переході з одного середовища в друге

3. Який кут називають кутом заломлення?

4. Коли світло при переході з одного середовища в друге не заломлюється?

5. Сформулюйте закони заломлення світла

6. Що таке відносний показник заломлення світла?

7. Чому світло при переході з одного середовища в друге заломлюється?

8. Коли кут заломлення менший від кута падіння?

9. Коли кут заломлення більший від кута падіння?

10. Що таке абсолютний показник заломлення світла?

11. Як пов'язані відносний і абсолютний показники заломлення між собою та з швидкостями світла в середовищах.

12. Що таке повне внутрішнє відбивання світла?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §12

2) Розв'язати впр. 12 (1-2)

 

Урок 25

Тема. Інструктаж з БЖД. Лабораторна робота № 4. Перевірка законів заломлення світла.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Інструктаж з БЖД.

2. Виконання ЛР за інструкцією

Домашнє завдання:

1) Повторити §12

2) Розв'язати впр. 12 (3-7)

 

Урок 26

Тема. Розв’язування задач на застосування закону заломлення світла.

Основні питання які слід вирішити на уроці

Виконати завдання з збірника задач Гельфгат І.М. Ненашев І.Ю.

№ 7.6; 7.22; 7.25; 7.27; 7.35; 7.37;

Домашнє завдання:

1) Повторити §12

2) Виконати завдання з збірника задач Гельфгат І.М. Ненашев І.Ю.

№ 7.7; 7.19; 7. 23; 7.26; 7.36;

 

Урок 27

Тема. Розкладання білого світла на кольори. Утворення кольорів.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Опишіть дослід Ньютона

2. Що таке спектр?

3. В якому порядку розміщені кольори в спектрі?

4. Які висновки зробив Ньютон з досліду?

5. Що називають дисперсією?

6. Чому світло різного кольору заломлюється по різному?

7. Назвіть три основні спектральні кольори

8. Чому листок зошита білий?

9. Чому листок берези зелений?

10. Чому квадрат Малевича чорний?

11. Якого кольору білий листок коли дивитись на нього крізь зелене скло?

12. Якого кольору червоні букви, якщо дивитись на них через жовте скло?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §13

2) Розв'язати впр. 13 (1-5)

 

Урок 28

Тема. Лінзи. Оптична сила й фокусна відстань лінзи.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Що таке лінза?

2. Як поділяються лінзи за формою?

3. Що таке головна оптична вісь?

4. Що називають оптичним центром лінз?

5. Яка лінза збиральна, а яка розсіювальна?

6. Що таке фокус лінзи?

7. Намалюйте хід променів після заломлення в збиральній лінзі

8. Намалюйте хід променів після заломлення в розсіювальній лінзі

9. Що називають фокусною відстанню?

10. Що називають оптичною силою лінзи?

11. В яких одиницях виражають фокусну відстань і оптичну силу лінзи?

12. Як пов'язані фокусна відстань і оптична сила?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §14

2) Розв'язати впр. 14 (1-6)

 

Урок 29

Тема. Отримання зображень за допомогою лінзи. Формула тонкої лінзи.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Яких правил слід дотримуватися при побудові зображень, що дає лінза?

2. Побудуйте зображення, яке дає збиральна лінза, якщо предмет знаходиться за подвійним фокусом лінзи

3. Які властивості цього зображення?

4. Побудуйте зображення, яке дає збиральна лінза, якщо предмет знаходиться між подвійним фокусом і фокусом лінзи

5. Які властивості цього зображення?

6. Побудуйте зображення, яке дає збиральна лінза, якщо предмет знаходиться між фокусом лінзи і лінзою

7. Які властивості цього зображення?

8. Побудуйте зображення, яке дає розсіювальна лінза

9. Яку властивості цього зображення?

10. Запишіть формулу тонкої збиральної лінзи

11. Коли фокусну відстань, та відстань від лінзи до зображення беруть зі знаком +, а коли зі знаком -?

12. Як обчислити збільшення лінзи?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §15

2) Розв'язати впр. 15 (1-3)

 

Урок 30

Тема. Розв’язування задач на побудову зображень, які дає лінза.

Основні питання які слід вирішити на уроці

Виконати завдання з збірника задач Гельфгат І.М. Ненашев І.Ю.

№ 8.8; 8.10; 8.13; 8.14; 8.38; 

Домашнє завдання:

1) Повторити §14-15

2) Розв'язати впр. 15 (4-7)

3) Виконати завдання з збірника задач Гельфгат І.М. Ненашев І.Ю.              № 8.11; 8.12;

 

Урок 31 

Тема. Розв’язування задач з використанням формули тонкої лінзи.

Основні питання які слід вирішити на уроці

Виконати завдання з збірника задач Гельфгат І.М. Ненашев І.Ю.

№ 8.25; 8.27; 8.31; 8.34; 8.36; 8.41;

Домашнє завдання:

1) Повторити §14-15

2) Виконати завдання з збірника задач Гельфгат І.М. Ненашев І.Ю.   № 8.26; 8.29; 8.32; 8.37; 8.40;

 

Урок 32

Тема. Око як оптичний прилад. Зір і бачення. Вади зору та їх корекція. Найпростіші оптичні прилади. Окуляри.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Яка будова ока?

2. Що називають адаптацією ока?

3. Яке зображення утворюється в оці?

4. Що називають акомодацією ока?

5. Що таке відстань найкращого зору?

6. Що називають інерційністю зору?

7. Скільки часу зображення предмета зберігається в пам'яті?

8. Які вам відомі вади зору?

9. Коли виникає короткозорість?

10. Коли виникає далекозорість?

11. Якими окулярами можна виправити короткозорість?

12. Якими окулярами можна виправити далекозорість?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §16

2) Розв'язати впр. 16 (1-6)

 

Урок 33

Тема. Інструктаж з БЖД. Лабораторна робота № 5. Визначення фокусної відстані та оптичної сили тонкої лінзи.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Інструктаж з БЖД.

2. Виконання ЛР за інструкцією

Домашнє завдання:

1) Повторити §14-16

2) Виконати завдання з збірника задач Гельфгат І.М. Ненашев І.Ю.              № 8.5; 8.7; 8.9; 8.33;

 

Урок 34

Тема. Розв’язування задач з теми "Світлові явища".

Основні питання які слід вирішити на уроці

Виконати тести для самоперевірки з збірника задач Гельфгат І.М. Ненашев І.Ю.

стор 45; стор 53; стор 61

Домашнє завдання:

1) Виконати завдання з збірника задач Гельфгат І.М. Ненашев І.Ю.   № 6.54; 7.21; 7.38; 8.35; 8.43;

 

Урок 35

Тема. Світлові явища.

Основні питання які слід вирішити на уроці

Розв'язати завдання для самоперевірки до розділу ІІ на стор 106-107 підручника № 2;4;6:8;10;12;14;16;

Домашнє завдання:

1) Повторити §9-16

2) Розв'язати завдання на стор 106-107 підручника № 2;4;6:8;10;12;14;16;

 

Урок 36

Тема. Контрольна робота № 2. Світлові явища.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Перевірити теоретичні та практичні знання учнів з теми "Світлові явища".

Домашнє завдання:

1) Повторити на стор 104-105 підручника "Підбиваємо підсумки розділу ІІ"

 

Урок 37

Тема. Захист навчальних проектів. Складання найпростішого оптичного приладу

Основні питання які слід вирішити на уроці

Перевірити виконання учнями проектів з даної теми

Домашнє завдання:

1) підготувати реферати, повідомлення, презентації по темах проекту

  

Урок 38

Тема. Виникнення і поширення механічних хвиль.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Що називають механічною хвилею?

2. Як створити механічну хвилю у шнурі; пружині?

3. Що є джерелом хвилі?

4. Які хвилі називаються поперечні?

5. Які хвилі називаються поздовжні?

6. Де поширюються поперечні; поздовжні хвилі?

7. Назвіть п'ять основних властивостей хвилі

8. Які фізичні величини характеризують механічні коливання?

9. Запишіть формули для обчислення величин, що описують механічні коливання

10. Що називають довжиною хвилі?

11. Запишіть формулу хвилі

12. Що змінюється при переході хвилі з одного середовища в друге?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §17

2) Розв'язати впр. 17 (5-8)

 

Урок 39

Тема. Звукові хвилі. Швидкість поширення звуку, довжина і частота (період) звукової хвилі. Гучність звуку та висота тону. Інфра- та ультразвуки.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Як створити звук з допомогою металевої лінійки?

2. Що таке звук?

3. Що є джерелом звуку?

4. Звуки яких частот чує людина?

5. Чому дорівнює швидкість звуку в повітрі?

6. В яких середовищах швидкість поширення звуку найбільша?

7. Чим визначається тон звуку?

8. Чим визначається гучність звуку?

9. Чому виникає відлуння?

10. Які звуки називають інфразвуками?

11. Які звуки називають ультразвуками?

12. Що таке ехолокація?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §18

2) Розв'язати впр. 18 (1-4)

 

Урок 40

Тема. Інструктаж з БЖД. Лабораторна робота № 6. Дослідження звукових коливань різноманітних джерел звуку за допомогою сучасних цифрових засобів.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Інструктаж з БЖД.

2. Виконання ЛР за інструкцією

Домашнє завдання:

1) Повторити §18

2) Розв'язати впр. 18 (6-10)

 

Урок 41

Тема. Електромагнітне поле і електромагнітні хвилі. Швидкість поширення, довжина і частота електромагнітної хвилі.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Що таке електричне поле?

2. Яке поле називають магнітним?

3. Який зв'язок існує між змінним електричним і змінним магнітним полем?

4. Хто встановив цей зв'язок?

5. Що таке електромагнітне поле?

6. Що називають електромагнітною хвилею?

7. Як створити електромагнітну хвилю?

8. Що є джерелом електромагнітної хвилі?

9. Якими фізичними величинами характеризують електромагнітну хвилю?

10. З якою швидкістю електромагнітна хвиля поширюється у вакуумі?

11. Що змінюється при переході електромагнітної хвилі з одного середовища в інше?

12. Які властивості електромагнітних хвиль?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §19

2) Розв'язати впр. 19 (1-5)

 

Урок 42

Тема. Шкала електромагнітних хвиль. Залежність властивостей електромагнітних хвиль від частоти. Електромагнітні хвилі в природі й техніці.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Назвіть відомі вам електромагнітні хвилі в порядку збільшення частоти

2. Що є джерелами цих хвиль?

3. Де використовуються радіохвилі?

4. Який вплив на людину мають потужні радіохвилі?

5. Що таке інфрачервоне випромінювання?

6. Де використовується інфрачервоне випромінювання?

7. Яке випромінювання називають ультрафіолетовим?

8. Де використовується ультрафіолетове випромінювання?

9. Які властивості має рентгенівське випромінювання?

10. Де використовується рентгенівське випромінювання?

11. Які основні властивості гамма випромінювання?

12. Де застосовують гамма випромінювання?

 Домашнє завдання:

1) Опрацювати §20

2) Розв'язати впр. 20 (1-6)

 

Урок 43

Тема. Фізичні основи сучасних бездротових засобів зв’язку та комунікацій. Розвиток уявлень про природу світла.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Які особливості поширення ультракоротких хвиль?

2. Де використовуються ультракороткі хвилі?

3. Який принцип стільникового зв'язку?

4. Що таке радіолокація?

5. З чого складається радіолокатор?

6. Як працює радіолокатор?

7. Які режими роботи радіолокатора вам відомі?

8. Як обчислити відстань до об'єкта з допомогою електромагнітних хвиль?

9. Як обчислити кількість імпульсів що посилає радіолокатор за 1с?

10. Для чого використовують радіолокацію у авіації?

11. Для чого використовують радіолокатори у судноплавстві?

12. Яке застосування має радіолокація у космонавтиці?

Домашнє завдання:

1) Опрацювати §21

2) Розв'язати впр. 21 (1-4)

 

Урок 44

Тема. Розв'язування задач з теми "Механічні і електромагнітні хвилі".

Основні питання які слід вирішити на уроці

Виконати тести для самоперевірки з збірника задач Гельфгат І.М. Ненашев І.Ю.

стор 75; стор 81;

Домашнє завдання:

1) Виконати завдання з збірника задач Гельфгат І.М. Ненашев І.Ю.   № 11.17; 11.16; 11.18; 11.28; 12.37; 12.40;

 

Урок 45

Тема. Механічні та електромагнітні хвилі.

Основні питання які слід вирішити на уроці

Розв'язати завдання на стор 142-143 підручника № 1;3;5;7;9;11;13;15;

Домашнє завдання:

1) Повторити §17-21

2) Розв'язати завдання на стор 142-143 підручника № 2;4;6:8;10;12;14;16;

 

Урок 46

Тема. Контрольна робота № 3. Механічні та електромагнітні хвилі.

Основні питання які слід вирішити на уроці

1. Перевірити теоретичні та практичні знання учнів з теми "Механічні та електромагнітні хвилі".

Домашнє завдання:

1) Повторити на стор 140-141 підручника "Підбиваємо підсумки розділу ІІІ"

 

Урок 47

Тема. Захист навчальних проектів. Звукові хвилі. Інфра-та ультразвуки в природі та техніці.

Основні питання які слід вирішити на уроці

Перевірити виконання учнями проектів з даної теми

Домашнє завдання:

1) підготувати реферати, повідомлення, презентації по темах проекту

 

Урок 48

Тема. Узагальнююче заняття. Фізика і екологія.

Основні питання які слід вирішити на уроці

Домашнє завдання:

1) підготувати реферати, повідомлення, презентації по темі уроку

 

ІІ семестр

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок .  Україна в пошуках чистої енергії.


Мета.

Освітня. Провести аналіз підсумкової контрольної роботи. Ознайомитися з новітніми технологіями видобутку чистої енергії в Україні.

Розвиваюча. Розвивати креативне мислення.

Виховна. Виховувати свідоме ставлення до енергозбереження та чистоти навколишнього середовища.

Тип уроку. Узагальнення та систематизація знань.

Прилади та матеріали до уроку:

План

  1. Аналіз контрольної роботи.
  2. Україна в пошуках чистої енергії.
  3. Типові запитання до уроку.
  4. Домашнє завдання.

Хід уроку


  1. Аналіз контрольної роботи.

  1. Україна в пошуках чистої енергії.

Використання біогазової енергії. Збір та утилізація біогазу зі сміттєзвалищ допоможе вирішити місцеві екологічні та енергетичні проблеми. Очевидно саме тому український бізнес розпочинає розробляти проекти екологічного спрямування.

Наприклад, сміттєзвалище можна перетворити з «головного болю» на джерело ресурсів. Відтак, широко відома технологія видобутку метану зі звалищ знаходить застосування і в Україні.

 

В Україні існує близько 800 полігонів ТПВ, 1000 з яких – несанкціоновані. Разом ці звалища займають близько 3000 га. Внаслідок розкладання відходів забруднюючі речовини потрапляють у повітря, грунт, поверхневі та підземні води. Більше того, у надрах полігону утворюється біогаз, що містить 40-70% метану.

Багатометрові нагромадження побутових відходів з рештками вологого паперу та продуктів харчування створюють ідеальні умови для розвитку метан-продукуючих бактерій. Саме тут, без доступу кисню і світла, анаеробні бактерії розкладають органіку з утворенням метану й тепла.

Завдяки природному шляху утворення, газ зі сміттєзвалищ називають «біогазом». Він містить не лише метан, а й вуглекислий газ та інші домішки. Накопичення великої кількості гарячого біогазу призводить до самозаймання відходів, що погіршує і без того критичний стан повітря над звалищами.

Розклад органіки – чи не найбільше антропогенне джерело метану. Згідно з науковими даними, цей газ є одним із головних винуватців парникового ефекту та змін клімату. Він у більш, ніж 20 разів шкідливіший для кліматичної системи, ніж вуглекислий газ. Тому скорочення викидів метану, навіть просте його спалювання із розкладом СО2, покращує стан атмосфери.

За даними американської Агенції із захисту довкілля, Україна відповідальна за 2% сітових викидів метану зі звалищ, котрі в цілому складають 750 млн. тонн СО2 еквівалента.

Збір та утилізація біогазу зі сміттєзвалищ допоможе вирішити місцеві екологічні та енергетичні проблеми. Очевидно саме тому український бізнес розпочинає розробляти проекти екологічного спрямування.

Найактивніша діяльність щодо отримання біогазу зі звалищ по Україні спостерігається в Маріуполі. Збір біогазу здійснюється відразу ж на двох об'єктах – величезних сміттєзвалищах. Схема установки для збору біогазу проста: приблизно кожні 30 метрів через товщу відходів пробурюють свердловину, куди вставляють перфоровану трубку, через яку й відкачують газ. Звідти газ через трубопровід потрапляє до системи очистки. Система обладнана пристроями для контролю за якістю та кількістю газу. повнотою спалювання тощо. Очищений метан можна передавати на опалювальні системи, електростанції і заправки для газових авто. Невикористаний метан спалюють у так званих «факелах».

Економічна доцільність видобутку газу на двох полігонах оцінюється щонайменше у 15 років. За цей час можна отримати близько 70 млн. м³ біогазу, що після очистки від домішок дасть від 35 до 50 млн. м³ метану. Загалом, біогазу на українських сміттєзвалищах та фермах вистачить, аби покрити 10% річної потреби країни в газі. Такі показники красномовно свідчать, що біогаз на українських звалищах видобувати можна і треба.

Як заощадити енергію та власні гроші. Поради на кожен день.

На основі питань, котрі отримує Енергетичний дорадчий центр, було підготовлено буклет з короткими поради про те, як у звичайному житті можна зменшити витрати енергії. Простими діями кожна людина здатна зменшити свій вплив на довкілля, скоротити споживання енергії та протидіяти змінам клімату на планеті.

 

Кожен з нас особисто повинен робити свій внесок у охорону природи! Природа наш спільний дім, жити поза яким неможливо. Зміна наших щоденних дій, звичок щодо використання енергетичних ресурсів можуть зробити значний внесок у справу охорони природи. Саме цьому і присвячені ці корисні поради.

Посадіть дерева біля вашого будинку! Зелені насадження виконують важливу роль стабілізатора стану навколишнього середовища. Поглинаючи вуглекислий газ і виділяючи кисень вони зменшують негативний вплив забруднюючих речовин. Влітку, у звичайних умовах, дерево середньої величини за добу виділяє порцію кисню, достатню для дихання трьох чоловік. 1 га зелених насаджень за 1 год поглинає 8 л вуглекислого газу і виділяє в атмосферу кисень, достатній для підтримки життєдіяльності 30 чоловік. Дерева очищають від вуглекислого газу приземний шар повітря товщиною приблизно 45 м. Ліси слугують легенями планети!

Натомість, в опалому листі накопичуютьсяи отруйні речовини, шкода від спалювання котрих дуже величезна. При згорянні 1тонни рослинних залишків у повітря вивільняється більше 9 кг мікрочасточок диму, які містять пил, окис азоту, вуглекислий газ, важкі метали й т.д. У тліючому без доступу кисню листі виділяється бензопрен, що може викликати в людини ракові захворювання. Крім того, з димом у повітря вивільняються діоксини - одні з найбільш отруйних для людини речовин!

Спалювання листя заборонено законодавством України. Ст. 77-1 Кодексу про адміністративні правопорушення передбачає відповідальність за самовільне спалювання листя у парках та скверах без дозволу органів державного контролю в сфері охорони навколишнього природного середовища або з порушенням такого дозволу. Така діяльність спричиняє накладення штрафу від десяти до двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від п'ятдесяти до сімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів.

Для притягнення винних осіб до відповідальності необхідним є складання протоколу про адміністративне правопорушення. Право складання протоколу мають посадові особи органів Міністерства екології й природних ресурсів, а також громадські інспектори з охорони природного середовища. Якщо спалювання ведеться працівниками житлово-комунальних управлінь, варто скаржитися на них вищим органам: у житлове управління, управління з благоустрою. Про підпали місцевими жителями варто повідомляти дільничному міліціонеру.

Слідкуйте за витратами тепла! Ви сплачуєте за опалення у квартирі надто багато? Так відбувається тому, що Ви платите за втрати тепла у теплотрасах, підвалах, котельнях і тд. Якщо котел встановлений у підвалі, то чи доцільно опалювати його приміщення? Перевірте теплоізоляцію опалювальної системи, чи оптимально теплоізольовані труби, резервуар з гарячою водою та сам котел. Лічильники дають змогу контролювати витрати тепла, частково регулювати споживання і фіксувати результати економного його використання. На опалення приміщень витрачається четверта частина палива, що споживається в країні, з них 80% - у житлових будинках. Незважаючи на це, тепла постійно і гостро не вистачає, особливо в останні роки, а втрати його при цьому складають понад 30%. Щоб платити лише за тепло, яке отримує Ваш будинок, слід встановити лічильник теплової енергії на Ваш під'їзд чи будинок. Рахунки стають відчутно меншими, оскільки плата проводиться за те, що Ви спожили.

Пам'ятайте, що підвищення температури у приміщенні на один градус збільшує суму оплати за теплову енергію на 6%. При завищеній кімнатній температурі зростає ризик простудних захворювань. Крім того, що це суттєво б'є по кишені, це ще й завдає додаткового негативного навантаження на довкілля через спалювання енергоносіїв. За даними лікарів, сон у прохолодному приміщенні більш корисний, аніж у теплому. Якщо Ваша квартира обладнана індивідуальними лічильниками і регуляторами подачі тепла (термостатами), то Ви можете частково чи повністю відключати подачу тепла на ніч чи перед виходом на роботу.

Якщо Ви помітили, що батареї недостатньо чи нерівномірно прогріваються, то це може бути результат утворення повітряних пробок, що утворилися у неопалювальний період. Для цього потрібно відкрити клапан на батареї, підставивши якийсь посуд, і дочекатися доки не піде вода. Коли почне текти вода, завоздушення немає. Також не допускайте появи іржі на внутрішній поверхні труб, так як це призводить до ушкодження фільтрів. Намагайтеся не рідше одного разу на п'ять років проводити промивання, продування і очищення батарей та трубопроводів від накопичених бруду та іржі.

Регулюйте постійну температуру в квартирі. Через відчинені впродовж багатьох годин кватирки вікон Ви отримуєте не тільки свіже повітря, а й значно втрачаєте тепло. Краще провітрювати частіше, лише протягом 10-15 хвилин при широко відчиненому вікні. За цей час стіни приміщення не встигають охолонути. Чим холодніше на вулиці, тим коротшим має бути провітрювання, оскільки тоді циркуляція повітря відбувається значно швидше. Найбільш сприятливою температурою повітря у приміщенні визнано 18°С. Підтримуйте температуру в житлових кімнатах не вище 21°С, а в інших приміщеннях - не нижче 13-15°С, аби уникнути небезпеки підвищення вологості.

Встановіть захисний екран! Багато тепла втрачається через стіни за опалювальними радіаторами. Теплові витрати збільшуються на 3-4% від тепловіддачі приладів, якщо вони стоять у нішах. Аби зменшити ці втрати, між батареєю і стіною можна встановити своєрідний теплозахисний екран з алюмінієвої фольги або з алюмінієвим покриттям. Теплозахисний екран - це плита (наприклад, ДСП), на один бік якої кріпиться шар алюмінієвої фольги, який встановлюється між радіатором і стінкою таким чином, щоб відбиваюча поверхня була розвернута у бік радіатора. Даний екран дозволяє заощадити значно більше тепла, ніж алюмінієва фольга. Найекономнішим є екран, обидва боки якого вкриті фольгою, що не дозволяють дорогоцінному теплу тікати назовні, віддзеркалюючи та спрямовуючи його назад у кімнату. Витрати на опалення приміщення зменшуються на 4%, якщо Ви маєте індивідуальне опалення або лічильники тепла. Стіни, що виходять на вулицю, утеплюють звукоізолюючими шпалерами, килимами, поролоном чи гіпсокартоном. Витрачені кошти, а також час і зусилля окупляться вже протягом кількох тижнів після установки.

На ніч закривайте штори! Мова йде про короткі штори, які не закривають простір навколо радіаторної батареї. Занадто довгі штори та меблі біля батарей помітно зменшують ефективність опалення; тому бажано, щоб простір біля радіаторів був вільним. Тепло від батарей має безперешкодно передаватися у кімнату, де вони встановлені.

Через вікно втрачається велика кількість тепла, тому, закриваючи його на ніч короткими шторами, Ви частково запобігаєте таким втратам. Добре тримають тепло штори з цупкої тканини, які щільно прилягають до стін і вікон.

Щільно зачиняйте двері кімнат і квартири! Запорукою економії тепла є щільно зачинені двері кімнат, квартири, будинку чи під'їзду, особливо під час опалюваного сезону. Не дайте теплу так просто покинути Вашу оселю! Утепліть у будинку вікна, стіни та двері. Знайдіть та усуньте холодні протяги з дверей, щілин та інших місць.

Приблизно четверта частина всього тепла, що надходить у наші квартири, втрачається через шпарини завдяки протягам. Заходи теплоізоляції можуть дати найбільший ефект. Цей задум зручніше всього реалізувати під час капітального ремонту квартири. Балконні та вхідні двері можна утеплити сучасними методами теплоізоляції або використати традиційні поролон, шкірозамінник чи щільну матерію. Термоізольовані вікна та двері зроблять Ваш будинок не лише теплішим, але й запобігатимуть утворенню конденсату. Сьогодні на ринку представлений широкий вибір ізоляційних матеріалів. Проте, якщо Ви сумніваєтеся у власній компетенції з цього питання, то краще порадитися зі спеціалістами, які допоможуть підібрати те, що найбільш імпонує саме Вашій квартирі.

Використовуйте природне сонячне освітлення! Пофарбуйте стіни та стелю у світлий колір для того, щоб у кімнаті було світліше. Ретельно омийте шибки, це сприятиме кращому природному освітленню. Чим ширше підвіконня, тим менше тепла виходить назовні через вікно. Тому, якщо Ви робите капітальний ремонт у Вашій квартирі, подумайте про можливість заміни підвіконь. Використовуйте жалюзі, оскільки вони теж допоможуть скоротити втрати тепла на 8-15%.

Найоптимальнішими джерелами світла нині вважаються енергозберігаючі лампи, що складаються з електронного блока, цоколя та люмінесцентної лампи  через це їх часто називають просто люмінесцентними лампами. Їх світлова віддача у середньому в 5 разів більша, ніж у лампи розжарювання. Світловий потік люмінесцентної лампи 20 Вт приблизно дорівнює світловому потоку лампи розжарювання 100 Вт, тому використовуючи енергозберігаючі лампи, Ви зекономите до 75-80% електроенергії при забезпеченні такого ж рівня освітлення, у порівнянні зі звичайною лампою. Площа поверхні енергозберігаючих ламп більша, ніж площа поверхні спіралі розжарювання, тому м'яке та рівномірне поширення світла такої лампи зменшує негативний вплив на зір.

Енергозберігаючі лампи потрібно замінювати значно рідше, їх зручно використовувати в світильниках, розміщених у важкодоступних місцях, наприклад у кімнатах чи офісах з високою стелею. Термін експлуатації біля 12 тисяч годин (в залежності від виробника).

Люмінесцентні лампи наповнені парами ртуті, тому потрібно поводитися з ними обережно, щоб не розбити в оселі. Проблемою є й утилізація енергозберігаючих ламп, котрі є екологічно шкідливими. Викидати їх заборонено, а необхідно здавати до спеціального пункту утилізації. Пам'ятайте! При економії енергії, причому без будь-яких втрат, можна спокійно досягнути заощадження у розмірі 20-25 %. Найпростіший спосіб  виходячи з кімнати, не забувати вимкнути світло!

Дійте свідомо! Сьогодні питомий показник споживання газу в Україні, приблизно у 20 разів перевищує німецький і є найвищим у світі, що катастрофічно погіршує економічне становище країни. Раціональне використання газу  один з найефективніших виходів із даної ситуації. Саме під час приготування їжі, притримуючись нескладних правил і прийомів, можна зекономити найбільшу кількість енергії.

Не нагрівайте більший об'єм води, ніж потрібно. Цим Ви не тільки заощадите енергію, а й у варених овочах і фруктах залишиться більше вітамінів. Викиди вуглекислого газу зменшаться на 1 тонну на рік, якщо хоча б 15 родин наливатимуть стільки води, скільки потрібно. Готуйте їжу на мінімальній висоті полум'я, а доводьте до кипіння  на великому. Намагайтесь завжди закривати посуд кришкою: це прискорить приготування їжі, залишить кухню чистою та заощадить енергію. Якщо готувати, скажімо, холодець, на протязі 8 годин підряд без кришки, то це все одно що у відчинену кватирку періодично викидати по 10 копійок. Посуд, з викривленим дном чи нагаром, потребує на 6% більше енергії. При покупці нового посуду віддавайте перевагу каструлям та сковорідкам зі скляною кришкою та товстим масивним дном. Такий посуд швидко прогрівається та надовго зберігає тепло. Використовуйте спеціальні прилади для приготування їжі  тостер, кавоварку, електрогриль. Електрочайник сам по собі заощаджує енергію тим, що вимикається автоматично. Якщо ще й води у ньому налито без запасу  то він є чи не найекономнішим приладом у Вашому домі. Щодо пальника, то його слід запалювати, коли посуд стоїть на плиті і всі продукти готові для приготування. Вимикайте пальник навіть тоді, коли плануєте запалити його знову через декілька хвилин. Пам'ятайте! Накип збільшує витрати тепла.

Однією з причин забруднення повітря та парникового ефекту на Землі є транспорт! Використовуйте громадський транспорт, оскільки він суттєво безпечніший для довкілля та набагато приємніший для Вашого гаманця. Коли це можливо, користуйтеся велосипедом або йдіть пішки замість використання машини. Так Ви зекономите і на паливі, і на паркуванні та технічному обслуговуванні зокрема.

Будьте обачні! Біля 40% тепла, що надходить в приміщення, втрачається взимку через вікна. Якщо шибка тріснула, то тимчасово можна зарадити безколірним лаком для нігтів чи скотчем. До 30% тепла можна заощадити завдяки герметизації щілин між стулкою та рамою вікна. Для ефективного і значного зменшення втрат тепла при будівництві та реконструкції будинків застосовують металопластикові вікна з вакуумованими склопакетами товщиною скла вікна 4 мм і більше. Склопакет це герметичне з'єднання двох або більше листів скла в єдину конструкцію. В залежності від кількості камер розрізняють однокамерні (що мають два скла) та двокамерні (в три скла). Склопакети мають такий опір теплопередачі, як цегляна стіна товщиною 50 см та мають надвисокий ступінь теплоізоляції, що забезпечує надійний захист від протягів та скорочують втрати тепла до 50%. Слід зазначити, що кліматичні умови більшої частини України вимагають встановлення склопакетів у три скла.

Коли немає змоги замінити вікна на пластикові, то Ви можете просто та дешево утеплити їх, виконавши дрібний ремонт вікна та встановити спеціальну теплоізолюючу стрічку, котра вкладається у прорізані пази коробки чи рами вікна. При закриванні вікна стрічка затискається, заповнюючи при цьому шпарини між створкою та рамою. Після ущільнення вікон пропонованою теплоізоляцією, щілини практично зникають, у результаті чого вітер більше не впливає на температуру в приміщенні.

Ефективність використання даного методу збереження тепла у побуті запобігає неконтрольованому проходженню холодного повітря до кімнати і теплого з неї. Після проведення комплексної теплоізоляції вікон температура в приміщенні підвищується на 3-4°С. При правильному поводженні термін експлуатації стрічки сягає 20 років. Пам'ятайте! Належна теплоізоляція дозволить знизити вдвічі, а то й втричі витрати на опалення!

Класи енергозбереження. Сучасні моделі електрообладнання побутового призначення для виконання однакових функцій мають різні рівні споживання енергії - від класу А до G. Відповідно клас А - дуже економічні, В - менш економічні й т.д. Тобто, купуючи побутові електричні прилади слід звертати увагу на найбільш енергоефективні моделі маркування класу ,,А". Підвищення енергоефективності обладнання побутових приладів забезпечить зменшення оплати за використану енергію та шкідливих викидів в атмосферу зокрема. Для заощадження енергії не ставте холодильник біля газової плити чи опалювальних приладів, оскільки в такому випадку холодильник змушений включатися частіше, аби ефективно боротися з теплом. Ні в якому разі не кладіть гарячу їжу, не давши їй попередньо охолонути. Наведений лад у холодильнику чи морозильній камері запобігає неконтрольованому надходженню теплого і вогкого повітря через тривалі пошуки продуктів. Чим нижча температура у холодильнику, тим більше енергії потрібно для її підтримки. Температура +6-7°C в холодильнику і -18°C в морозильній камері, як правило, є цілком достатньою.

З води у продуктах харчування і повітря в холодильних приладах утворюється іній. Чим товщий цей шар льоду, тим більше споживання енергії. Тому не допускайте наростання сніжної ,,шуби", та періодично розморожуйте холодильник. Очищуйте зовнішню сторону теплообмінника від павутиння, пилу. Щонайнижча температура теплообмінника, розміщеного на задній стороні холодильного прилада, тим ефективніше працює сам холодильник і тим рідше вмикається. Ви заощадите до 50 % електроенергії, якщо придбаєте модель холодильника з функцією саморозморожування.

Вимикайте усі побутові прилади, коли Ви ними не користуєтеся! Не використовуйте функцію ,,Stand-by", а повністю вимикайте свою техніку, чим теж суттєво скоротите енерговитрати. Налаштуйте свій комп'ютер на економніший режим роботи та вимикайте монітор навіть коли відходите на декілька хвилин.

Споживайте розумно! Скорочуйте кількість відходів: купуйте мінімум товарів в упаковці або обирайте товари в таких, які можна використовувати багато разів, наприклад, скляна тара. Переробка  це повторне використання значної частини твердих побутових відходів, які становлять цінну сировину. Будьте економними! Паперові відходи збирайте в окремий ящик і періодично здавайте макулатуру, використовуйте обидві сторони аркуша паперу. На вторинну переробку можна здавати: папір, поліетилен, петпляшки, склобій, ганчір'я, полімери (пластмаси), металеві баночки. Не купуйте такі тканини, як нейлон та поліестер, оскільки вони виробляються з нафтохімічних продуктів, і на це витрачаються великі об'єми енергії, води та синтетичних масел. Використовуйте багатозарядні акумулятори, оскільки лише батарейки та акумулятори, викинуті на смітник, це причина 36% забруднення ртуттю!

Знайте! З однієї тонни бавовняного ганчір'я можна одержати 600 кг бавовни. З однієї тонни макулатури можна одержати 750 кг нового паперу і виготовити 25 тис. учнівських зошитів! 1 тонна макулатури  це 5 збережених дерев! Аби виростити дерево на зміну зрізаному, потрібно 25-30 років.

Не купуйте щоразу пластикові пакети, коли здійснюєте покупки. Користуйтеся багаторазовими бавовняними сумками чи повторно тими ж пакетами. Поліетилен виробляється з вичерпних природних нафтопродуктів. При спалюванні пластику у повітря виділяється діоксин, котрий руйнує імунну систему людини та спричиняє гормональні й ракові захворювання. І насамкінець, пакет можна використати для сміття. Знайте!  Пластикові пакети в природі біологічно не розкладаються!

Знайте! Якщо:

- з крану крапає вода, то втрати складають 24 л на добу, тобто 720 літрів на місяць!

- з крану тече вода струменем товщиною в сірник, то втрати становлять 144 л на добу, тобто 4320 літрів на місяць!

- тече бак унітазу, то втрати складають до 2000 л на добу, відповідно 60000 літрів на місяць!

Гаряча вода коштує у десять разів дорожче, ніж холодна водопровідна. Аби зекономити воду, підтримуйте всю водорозбірну і регулюючу арматуру у робочому стані. Закривайте кран, коли вода Вам не потрібна, наприклад коли чистите зуби  наберіть води у стакан. Зазвичай на чистку зубів витрачається 3 хвилини, тому закривши кран, можна зберегти до 19 літрів води. Не мийте посуд під проточною водою, а набирайте у раковину, це дозволить витратити наполовину менше води. Миючись щодня під душем замість ванної, Ви зекономите до 400 літрів води за тиждень. Використовуйте пральну машину при повному її завантаженні. Коли білизна не сильно забруднена, обирайте делікатний режим та більш низьку температуру прання. Не використовуйте повну потужність даремно.

А як ми миємо посуд? На жаль, найчастіше під струменем води і це дуже неекономно щодо води, енергії і миючого засобу. Доцільніше мити посуд в окремій ємності, а вже споліскувати під помірним струменем води

І ще: чи потрібен потужний струмінь води? Зовсім ні! Споліскувати під ним посуд незручно: розлітаються бризки і потім доводиться ще й прибирати на кухні. На сьогодні посудомийні машини не набули статусу першої необхідності у побуті, але варто зазначити, що саме з нею Ви економите приблизно 8-15 тис. л. теплої води на рік. Крім того, зекономити електроенергію допоможуть різні режими, розраховані, скажімо, не на повне завантаження машини чи для швидкого миття помірно забрудненого посуду. Якщо Ви навіть не маєте лічильника води, все ж слід знати, що економлячи воду, Ви відсуваєте час екологічної кризи!


  1. Типові запитання до уроку.
  1. Які способи збереження енергії ви знаєте?
  2. Чому питання енергозбереження є достатньо актуальним на сьогодні?

 

  1. Домашнє завдання. Усне опитування по запитаннях до уроку.